När Jesus tar sig till Jordanfloden och låter döpa sig solidariserar han sig med den omvändelserörelse som Johannes var en del av. Jesus, som i sina tal och samtal säger att han har kommit för Israels folk, ansluter sig till en rörelse som vill väcka till rannsakning och bättring. Att lägga det gamla bakom sig och gå in i något nytt.
Jesu dop är början på hans kallelse och vi döps för att Jesus vill att vi ska döpas. När vi genom dopriten blir en del av Kristi kropp ligger det till grund för vår kallelse som människor och kristna, med löftet om en evig inneslutning i något större än oss själva.
Jesu dop sker i ett sammanhang, i den rörelse som samlas kring Johannes vid Jordanfloden. Sammanhangen förändras men Jesus är densamme, döpt i vatten och alltid nära.
Längs min resa som människa har jag gjort upptäckter och fått nya perspektiv, och det har lett min utveckling in mot nya sammanhang. Jag är inte kvar i det lokala sammanhang som jag döptes i och jag har inte längre kvar CD-skivan som jag fick. Däremot utgör jag fortfarande som en person en del av sammanhang.
Precis som för Jesus så kan sammanhang skifta men mänskligheten är en och Gud är en.
Min farmor och farfar är stora förebilder för mig, och deras och andras ord genom mitt liv är hälsningen från Gud. Rösten från himlen som säger att jag är dyrbar, ärad och älskad. Att jag är utvald att vara jag. Som en människa bland människor.
Det är sammanhangen som bär berättelsen om dopet, och min del i det är att bära betydelsen i min erfarenhet och samtidigt ge utrymme för andras berättelser. Alla dessa relaterar till människosonen som döptes i Jordanfloden – Jesus Kristus. Han som för oss ihop.
Carl Henric Svanell
präst