Gudsfruktan är ett svårt ord. Vi tänker högt tillsammans. Det kan inte vara meningen att männi-skan ska vara rädd för Gud. Kanske står det för respekt och aktning.
– Ett slags medvetenhet om att Gud är större, föreslår någon.
En annan har hört att det finns en etymologisk förklaring, att ordet kommer från ”frukt” och ”skörd”. Någon refererar till ett samtal tidigare under terminen då man pratade om Gud som det allseende ögat. En metafor som kan kännas trygg eller skrämmande, beroende på vem man är och vilken gudsbild man har. Kanske är det på liknande sätt med gudsfruktan.
Richard Thörn har med sig en stapel böcker. En av dem är ”Poeterna”, guiden till GT:s poetiska böcker; Psaltaren, Ordspråksboken, Predikaren… Han berättar om vishetens plats i texterna.
– Visheten är inte med i skapelseberättelsen, den skapas inte. Kapitlet i Jobs bok beskriver hur Gud upptäcker visheten när han skapar världen, konstaterar han.
Det måste finnas levande bibelsamtal utanför gudstjänsten. Vi behöver det.
Richard Thörn, präst
Vi funderar över hur vi applicerar vishet i våra liv. Någon runt bordet föreslår att man varje dag frågar sig själv vad man gjort som svarar upp mot den vishet man har. Visheten i Gud måste få konsekvenser i handling, annars är den inget värd. Samtidigt får man inte göra den till ett program, då blir det lagiskhet. Visheten får vi av nåd, inte prestation.
Luther nämns flera gånger. Liksom Dietrich Bonhoeffer. Och ja, Lasse Åberg. En deltagare som skrivit masteruppsats om mission och bistånd och som har en bakgrund i pingströrelsen, gör en reflektion om relationen mellan ord och handling i frikyrkans respektive Svenska kyrkans olika traditioner.
De som samlats är en återkommande skara även om alla inte deltar varje gång. Merparten är aktiva församlingsbor. Någon föranmälan behövs inte, meningen är att man bara ska kunna dimpa ner.