Bakgrunden är denna: Fariséerna är efter honom. Upprinnelsen är en blindfödd man som fått synen tillbaka. Enligt Johannesevangeliet ett tecken på Guds rikes frambrytande. För fariséerna något oroande: Har detta gått rätt till? Skedde det inte på sabbaten? Rymmer det inte ett hädiskt anspråk – att förlåta synder?
Allt fokus flyttas från det positiva som hänt till vilket formaliafel som eventuellt har begåtts. Särskilt plågsamt är förhöret av den blindföddes föräldrar som inte vågar glädjas, utan svarar svävande.
Alltså: Glädjen är förföljd. Guds rike omgärdas av taggtråd. De gränser som Jesus försöker spränga förklaras heliga. Hans förkunnelse och läkedom stämplas som uppror. Och under allt detta mullrar Messiasfrågan: Messias är en kung, väktaren som upprätthåller Zions murar. Inte en som river murar.
Jesus kunde gått in fariséernas berättelse. Han kunde iklätt sig deras bild av Messias, visat sig rådig och laglärd. Vunnit dem på deras egen mark. Han hade kunnat utmåla sig som lejonet, som klippan, som borgen eller hämnaren. Men han tar en helt annan bild i stället, en bild som förvirrar – herden.
Den rörelse som stod i begrepp att grundas skulle inte formeras bakom murar, den skulle ströva fritt.
Och där blir bilden en fråga till vår tids kyrka: Är dagens kristenhet en rörelse kring en herde? Eller står vi kvar nånstans – oroligt vakande över våra kyrkportar, vår traditions invanda ritualer? Sker undret någon annanstans eller sker det inom det vi har förklarat för heligt?
Jag tror det är en jätteviktig fråga: Var sker undret? Tänk om våra regler gör det för trångt. Tänk om människor känner Jesu beröring någon annanstans? Tänk om vi har vi blivit fariséerna?
Efter åratal som överhetskyrka är vi plötsligt en missionerande kyrka igen. Där ute strövar hjorden. Guds folk. Människorna. De är receptiva för känslor. Är du rädd eller avog märker de det. De är kraftfullare än man tror, inte alls så svaga och brutna som de ser ut. Och kanske, här kan jag ha fel, men – de behöver egentligen inte så mycket aktiv ledning. Hittar de rätt spår så kan de uträtta mycket själva.
Så vilken Jesus vill vi förkunna: portvakten eller herden?
Christofer Wilson
kyrkoherde i Hägerstens församling