Hur har du arbetat med frågorna i religionsdialogen?
– I judiska sammanhang har jag ofta börjat med att berätta om att nytestamentlig forskning under de senaste decennierna har fått en fördjupad förståelse för den judiske Jesus. Ibland har vi läst de rabbinska och nytestamentliga liknelserna i ljuset av varandra. Ofta har vi efter de samtalen brutit upp med förnyad förståelse av både den egna tron och den Andres trostradition.
Jesper Svartvik säger att det i religionsdialogen är av största vikt att ständigt självkritiskt reflektera över den egna kristologin. Den kristna – för oss kristna helt korrekta – övertygelsen att Jesus Kristus är unik, har ofta förlett oss att framställa Jesus som historiskt unik i den bemärkelsen att han undervisade om Gud och Guds rike på ett sätt som ingen annan, varken förr eller senare, har gjort.
– Men det är ju en missuppfattning av vad inkarnationen innebär, framhåller Jesper Svartvik. Trosbekännelsens budskap är att Sonen är ”av samma väsen” som Fadern. Därför är den nytestamentliga förkunnelsen inte radikalt annorlunda än det gammaltestamentliga budskapet.
Vilka är de största utmaningarna och svårigheterna i religionsdialogiska sammanhang när man ska tala om kristologi?
– Den utan tvekan största utmaningen i mötet med judar är att kristna har framställt Jesus som Guds villiga redskap att avskaffa den judiska tron, att Jesus huvudbudskap skulle vara att det är fel för judar att leva ett judiskt liv, och att Gud på något vis skulle äras av en förkunnelse att det är fel att näras och bäras av den judiska traditionen.
– Så har vi ofta talat om Jesus i förhållande till den judiska tron. Judendomen har framställts som ett teologiskt problem som Jesus, Nya testamentet och den dagsaktuella versionen av kristendomen har i uppgift att lösa. Men judendomen är inte ett problem att lösa utan ett liv att leva, säger han.
Det första steget mot förbättrade relationer mellan judar och kristna måste därför vara att vi upphör med att upphöja vår kristologi på bekostnad av vår övergripande teologi, menar Jesper Svartvik. Att vi slutar tecknar porträttet av Sonen på ett sätt som förvanskar vår tro på Fadern och att vi inte längre kontrasterar Gamla testamentet och Nya testamentet.
De kristnas förhållande till den muslimska traditionen skiljer sig från den judisk-kristna relationen eftersom islam historiskt sett är en yngre religion. Därför finns det inga explicita utsagor i bibeltexterna om Muhammad, Koranen och islam. Därför kan kristna inte heller påstå att Jesu huvudbudskap var att islam skulle upphöra som religion.
– Den enskilt största teologiska frågan i mötet med muslimer är nog oftast huruvida högkristologi strider mot tawhid, övertygelsen att ingenting kan och får jämställas med Allah.
– Jag tror att vägen framåt här är dels att betona att kristna ser på sig själva som monoteister, dels att utlägga Kristus – som-Guds-Ord-teologin.
– Judar och muslimer kommer aldrig att integrera vår kristna högkristologi i den egna teologin. Däremot önskar jag att vi skulle kunna förmedla att det är just på grund av denna kristologi som vi vill respektera Torah och Koranen i lika hög grad som vi hoppas och tror att judar och muslimer ska förstå att kristologin är en oskiljaktig del av vår kristna tro – om än den är svår för utomstående att förstå och svår för oss att förklara, säger Jesper Svartvik.■