Slumpen, störningen, risken är ur det perspektivet satt i det godas tjänst. En tröstande tanke för den som på grund av corona stressas av känslan av kontrollförlust på mikro- eller makronivå.
Men insikten om naturens inneboende nyckfullhet kan också leda till uppgivenhet; skapelsen har sin egen gång.
För min egen del skakas varken guds- eller världsbilden av pandemin. Däremot triggar den min inre fatalist. Hur bekämpar man det?
– Genom att odla hopp. Begreppet odla rymmer både aktivitet och passivitet. Vi kan skapa förutsättningar för att något ska kunna växa men är beroende av annat också. Vi kan inte framtvinga hoppet men har ett ansvar att odla det. Det innebär att känna in var min vrede finns kring det som inte är rätt och riktigt, men också att med ödmjukhet förstå människans plats.
I boken beskriver Antje Jackelén hur gränserna för naturlig och moralisk ondska suddats ut i takt med insikten om människans påverkan på klimatet.
Parallellt har synen på evigheten förändrats. Och som en följd – hela vår framtidssyn. Ärkebiskopen tar som exempel hur psalmtexternas bilder av evigheten förskjutits från där-och-sedan till här-och-nu.
Det är läkande att tänka sig att evigheten redan kan vara här. Men i takt med att människan fått syn på sin egen destruktiva inverkan gör det samtidigt att vi nästan måste be om en framtid, menar Antje Jackelén: ”Framtidsfrågan har mer och mer blivit till frågan om det alls finns någon anledning att hysa hopp.”
– Tanken på evigheten här och nu finns redan i Bibeln, hos Johannes är det tydligt att evigheten genomsyrar tiden. Men i dag är det som att tiden blivit allt. Det leder till ett slags accelerationskultur och brutalisering av umgängesformerna. Relationer kräver tid för att utvecklas.
Vad har det med pandemin att göra?
– Känslorna kring pandemin handlar i hög grad om ovisshet, i synnerhet inför tiden. Det gäller både överansträngd vårdpersonal som kämpar med att få tiden att räcka till, och andra som kanske kämpar med att få tiden att gå. Många upplever hur hela världen liksom tagit stopp.
Att skapelsen ständigt pågår, är det något du alltid känt eller har det kommit till dig kognitivt?
– Det har gått hand i hand. Det började när jag var liten och lärde mig be. Bön är ett uttryck för att du tänker att Gud är verksam i det som sker. När jag sedan blev teologistuderande fick jag lära mig begrepp som ”creatio originalis” och ”creatio continua”. Det var förstås väldigt kognitivt.