1000 psalmer är för många

Per Ingvarsson präst

Foto: Marcus Gustafsson

Kan det bli för mycket av det goda? För många psalmer i psalmboken? undrar debattören som kommer med ett förslag till kommittén som reviderar psalmboken.

Just nu pågår ett mycket stort arbete med att ta fram en ny psalmbok. Nära 10 000 psalmer har skickats in, så man förstår att de som arbetar med uppgiften verkligen har ett stort arbete framför sig. Vad ska var med och vad ska bort?

1819 års psalmbok hade 500 psalmer, 1937 års psalmbok hade 600 psalmer och 1986 års psalmbok har 700 psalmer. Kommer vi nu få en psalmbok med 800 eller kanske över 1000 psalmer?

Redan nu med Verbums tillägg och psalmer i 2000 talet så har vi 966 psalmer. Det finns många fina psalmer i alla dessa. I psalmboken 1986 har vi många gamla och även många nya psalmer som man inte vill vara utan. Tillägget som faktiskt inte ingår i psalmboken och vad jag vet heller inte har godkänts av kyrkomötet används mycket flitigt. Här finns verkligen också många psalmer som man inte vill vara utan. Det samma gäller Psalmer i 2000-talet.

Tyvärr finns det också många psalmer som man aldrig använder. Antingen kan det handla om att den svårsjungen eller så känns inte texten relevant.

Det finns också väldigt många fina psalmer som tillhör vår fantastiska psalmskatt som sällan används. Som också tyvärr försvinner bland alla andra psalmer. Och ju fler psalmer vi får desto större är chansen att denna psalmskatt försvinner helt.

Så mitt förslag är att vi nu tar fram en psalmbok som kanske bara innehåller 200 psalmer.

Psalmer som är omistliga för vår kyrka och vår tradition. Psalmer som vi sjungit under flera århundranden, till exempel Stilla natt, Den blomstertid nu kommer och Härlig är jorden. Andra har vi sjungit ofta, som Du vet väl om att du är värdefull, Livet vann dess namn är Jesus, Gud för dig är allting klart...

Förslaget är då att av dessa 200 psalmer måste man i varje gudstjänst välja minst en psalm. Alla övriga psalmer är fritt att ta från olika psalmbokstillägg. Detta gör att vi kan bevara vår sångskatt (de försvinner inte bland alla andra psalmer) men ger oss också stor frihet att välja nya psalmer från olika tillägg som kommer att fyllas på efter hand.

Utöver dessa 200 psalmer så tas det alltså också fram ett första tillägg att också kunna användas i våra gudstjänster. Detta kan sen kompletteras med ytterligare tillägg framöver och kan även ersättas. Med detta blir då psalmboksarbetet ett kontinuerligt arbete allt eftersom olika psalmer kommer till.

I Linköpings stift tog vi fram ett förslag på 100 psalmer som vi tyckte var omistliga. Stiftsmusikern tyckte detta var perfekt för då fick hon ett utdrag på vad orgeleleverna behövde öva på först. Tyvärr blev detta aldrig mer än ett förslag och föll mellan stolarna när också mycket annat skulle fullföljas.

Men i stället för att vi nu tar fram en psalmbok med kanske 1000 psalmer så låt oss ta fram
en psalmbok med bara 200 omistliga psalmer vilka sen kan kompletteras med olika tillägg.

Per Ingvarsson, präst sedan 1978

Karin Janfalk
Detta tål att funderas på. Tack för en god tanke.
BGOL
Bara 200 psalmer att leva med i flera decennier, det känns inte bra för församlingar med ett rikt gudstjänstliv. Skulle vi klara oss med två-tre julpsalmer, lika många till påsk etc? 500 tror jag är ett mera rimligt antal. Katolska kyrkan har 513, och det känns "lagom".
Rimligtvis är det inte antalet utan kvaliteten på produkterna dvs psalmerna som avgör vad som ska finnas med i denna psalmkanon.
Mycket bra förslag.