Akut behov att åter få ett samlande namn

Inge Gerremo
Foto: Richard Holmberg

Kanske det är fel att i det här läget diskutera en namnfråga. Men vad hade känts bättre än att få damma av det fina namnet Lutherhjälpen i vårt solidaritetsarbete för Ukrainas folk.

I dagarna fick jag ett mejl från Act Svenska kyrkan med ett nödrop om stöd till de drabbade i Ukraina. Kanske det är fel att i det här läget diskutera en namnfråga. Men, eftersom Per-Rune Svensson pekar på detta i senaste numret av KT, finns ändå anledning att åter lyfta frågan.

Jag kan bara hålla med honom. I debattartiklar i KT 24 maj, 6 juni och 11 oktober, 2018, pläderade jag för den i mitt tycke befängda idén att till en kostnad av 30 miljoner kronor byta namn från det som var ett så fint och samlande insamlingsnamn för Sveriges största frivilligorganisation, Svenska kyrkan, det vill säga Lutherhjälpen, till något så anonymt och byråkratiskt som Act Svenska kyrkan. Men strategerna i Kyrkans hus ville något annat.

För mig som arbetat inom det statliga biståndet betydde det inget när akronymer som Sida kom till även om vi fick svårigheter när det upptäcktes att Sida betydde aids på franska. Inga andra jämförelser än att Act snarare leder till en militär order, Givakt!

Sidas resurser kom från staten via våra skattsedlar, men här handlade det om ett insamlingsnamn som alla vi kyrkvärdar, ombud med flera skulle samlas kring när vi skulle försöka mobilisera församlingsmedlemmar och andra.

Jag gav i en av artiklarna förslag till alternativa namn som åtminstone gav en viss känsla som liknade det Lutherhjälpen så fint signalerade. Men, beslutet blev det vi nu ser och resultatet för vår del har blivit att mycket av det personliga engagemanget för kampanjerna har upphört, någon läser pliktskyldigt upp det som står i kollektcirkulär och säkert swishas det in en hel del pengar. Det kommer vi säkert få höra i någon eventuell replik.

Visst är storleken på de resurser som kommer in viktiga. Men i dag finns också många andra organisationer som bidrar i stor skala. Här handlar det om att vår egen insamlingsverksamhet i Svenska kyrkan ska kännas som något för oss att samlas kring när vi samtidigt som att pengarna i sig är viktiga också vill förmedla vår kristna solidaritet. Vad hade känts bättre än att få damma av det fina namnet Lutherhjälpen i vårt solidaritetsarbete för Ukrainas folk i stället för ett halvt Giv Act!