Allt vi gör i vigselgudstjänsten är på riktigt

Nina Konnebäck och Johanna Wikberg präster

När kyrkklockorna har ringt är allt vi gör i gudstjänstrummet liturgi skriver debattörerna. Foto: Getty Images och privat

Motionen om brudöverlämningar är undertecknad av en präst med stöd från många fler ämbetsbärare.

I efterdyningarna av motionen ”Brudöverlämning vid vigsel” som lämnats in till kyrkomötet av (S), undertecknad Waldenfors och Eneroth har eftermälet låtit så, att det är Socialdemokraterna, politikerna, som vill ha till ett förbud mot brudöverlämning vid vigselgudstjänst i Svenska kyrkan. I sak är det rätt – motionen lämnas in av sagda parti.

Politikerföraktet som osar i kommentarer kring artikeln är häpnadsväckande i sig. Motionen är framlagd av förtroendevalda, men initiativet och behovet av motionen kommer ifrån prästerskapet som förtroendevalda har valt att lyssna på. Motionen handlar inte om något förbud, motionen handlar om den svenskkyrkliga vigselgudstjänstens liturgiska gestaltning.

Ska man inte få välja själv? Jo, man får helt själv välja vilken ordning man vill gifta sig i. Man kan välja att gifta sig borgerligt med de möjligheter och gränser som gäller för en borgerlig vigsel och man kan välja att gifta sig i ett religiöst samfund med den vigselordning som gäller för det samfundet.

När vi nu vill slå vakt om äktenskapets likställdhet och ömsesidighet, där paret går in i äktenskapet tillsammans, såväl i livet som i gudstjänsten öppnas dammluckorna för kritik där vi anklagas för att förhindra människor från att få göra som de vill. Att politiker i kyrkomötet inte har med det att göra, fast motionen är undertecknad av en präst med stöd i frågan från många, många fler ämbetsbärare.

Ordet, liturgin och musiken förmedlar hopp och evangelium i livets mitt. Därför måste vi ta det kyrkan gör och förmedlar på allvar. Vad annat skulle vi göra i till exempel en högmässa som vi skulle vifta bort som något oviktigt, valbart och mindre allvarligt, såsom brudöverlämning påstås vara? Vad liturgin förmedlar är vad Svenska kyrkan förmedlar i vår heliga lek inför Gud. Det budskapet skall vara förenligt med vår tro och tradition. Och med vår kyrkoordning. I den senare står att de sammanvigda i sitt äktenskap skall ”vara ett vittnesbörd för omgivningen”. Ett vittnesbörd om Guds kärlek, om den inbördes gemenskapen och det ömsesidiga tjänandets väg och detta är något som också gudstjänsten skall visa på. Där skall den frivilliga och jämlika kärleken synas.

När kyrkklockorna har ringt är allt vi gör i gudstjänstrummet liturgi. Allt vi gör i vigselns gudstjänst gestaltar förbundet mellan två älskande som lovar att dig vill jag höra ihop med i ljusa och mörka dagar. De förväntningar och känslor som par som önskar brudöverlämning har, förminskar inte vad brudöverlämningen symboliserar: En omyndig kvinna leds fram till sin nya förmyndare och det är pappa som ansvarar för att hon är oskuld hela vägen fram. Vill man accentuera symboliken ytterligare får den nya förmyndaren lyfta på hennes slöja och affären bekräftas med ett stadigt handslag mellan männen. Ingen som önskar sig gifta sig i kyrkan med brudöverlämning känner såklart igen sig i den här symboliken. Det är precis därför vi som präster inte kan gå med på att gestalta den liturgiskt och välsigna den i koret.

Vi som förrättar vigslar spelar inte teater längst fram i kyrkan – allt vi gör i vigselgudstjänsten är på riktigt. Välsignelsen är verklig. Förbundet är verkligt. Brudöverlämningens fokus på spektakulär entré och fåfäng yta berövar också vigselparet ett av vigselns mest oförglömliga ögonblick. Ett ögonblick som aldrig skildras i Hollywoodfilmen. Ögonblicket när man står i vapenhusets dunkel och sorlet innanför dörrarna till kyrkorummet tystnar. Klockorna ringer. Ögonblicket då man tar sin älskades hand i sin, ser in i varandras ögon och viskar: ”Jag älskar dig. Nu kör vi.”. Musiken som börjar spela när dörrarna öppnas och känna kyrkorummets jublande glädje över dessa två som träder in i kyrkan tillsammans. 

Det ögonblicket – det vill vi som präster inte att någon ska gå miste om.

Nina Konnebäck, komminister i Högsbo församling
Johanna Wikberg, komminister i Carl Johans församling

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Prenumerera på Nyhetsbrev

13 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Fredrik
Tack för välformulerad debattartikel.
Karin Janfalk, ledamot i Kyrkomötet för Öppen Kyrka
Tack Nina Konnebäck och Johanna Wikberg för viktig artikel. Och det är ju precis detta, som vi också sjunger om i en psalm, att "handling och bön må bli ett". Som vi gör så tror vi också. Så om vi utifrån vår tro tror på jämställdhet också i parrelationer går brudöverlämning helt enkelt bort.
Anders Jörle
Patetiskt och politiserat. Ena dagen är det välsignelse av polyamorösa, nästa dag är det frågan om ett tillvägagångssätt vid vigslar. Det är ren Stalinism och wokepolitisering och det är skrämmande att präster springer framför tåget mot avgrunden. Präster som försöker trycka på människor sina uppfattningar borde överväga sitt ämbete.
Fråga
Prästen kan väl säga nej redan? Det finns ingen vigselplikt.
Frågande
Den forna symboliken i frågan är självklart problematisk och inget som bör uppmuntras längre. Men om ett par vill ha det på detta sättet borde väl det inte vara ett problem? Borde inte ett förbud mot förinspelad musik istället föreslås med tanke på att vi har musiker som kan spela? Detta känns mer som en partipolitisk fråga än ”kyrkopolitisk”.
Anna
Vi har en kyrkoordning. Sen har vi också seder och bruk. Vilka andra seder och bruk vill man styra upp om man går in i just den här frågan? Inte heller jag tycker att det är helt lyckat med brudöverlämning, men vigsel är inte ett helt och hållet rationellt påfund. Många par är resonabla. Och i de fall det inte går att ändra deras önskan har jag för egen del lyckats förmå dem att gå sista biten fram till koret tillsammans. I en del familjer har man pratat om just pappans uppgift, eller ibland mammans om det inte finns någon pappa. Det handlar om tillgivenhet och förtroende. Det här är inre en fråga för kyrkomötet. Vi får hantera detta på andra sätt.
Johan
Det är inte politikerna som är problemet i Svk, problemet är biskoparna och prästerna som dansar efter deras pipa. Gudstjänstbesökarna är Svk:s bästa teologer vill jag nog påstå. De som uppbär lön däri är inte fri i evangeliet.
Fler frågor än svar
Meningar som "Ordet, liturgin och musiken förmedlar hopp och evangelium i livets mitt. Därför måste vi ta det kyrkan gör och förmedlar på allvar" låter väldigt fint, men faller platt när man läser om präster som får hantera bröllopsplanerare och spotify listor. Säg som det är istället, det är en politisk idealism som ska gå före en tradition, vilket har med era politiska värderingar att göra. Det har ingenting med kyrkans uppgift att förmedla det heliga evangelium så uppriktigt som möjligt att göra, som någon kommenta, det finns ingen vigselplikt? Våga stå upp själva som präster mot dessa hemska traditioner om ni nu stöter på dom?
BGOL
Snart blir det poly-välsignelser och vigslar, dags att börja fundera över hur dessa ska göra sitt intåg i kyrkorummet. Vem går först, vem går till vänster och höger? Ska den som är nyast i förhållandet gå sist? Eller ska den förste bli den siste? Är det liturgi, så är det teologi!
Anna
Ps. En fråga hör väl inte hemma i kyrkomötet bara för att en präst har lyft den!