Den som går till källorna lär bli förvånad av äldre svenska bröllopsseder

Kenth Sanfridsson församlingspräst i Älgå-Glava församling, Arvika pastorat

Foto: Malin Lindgren, Marcus Gustafsson

Vi bör vara försiktiga med att hänvisa till vad som är ”normalt” och "typiskt”. Ofta är historien långt mer komplicerad.

Jag kan inte låta bli att bli nyfiken på den debatt som just nu pågår i Svenska kyrkan om det så kallade ”brudöverlämnandet”. Många kloka och en del mindre kloka inlägg har gjorts i debatten och vittnar utan tvekan om att de liturgiska frågorna är högst levande. Gott så!

Men det finns ett argument som återkommer ständigt och som olika personer hänvisar till, och det är den påstådda ”svenska vigseltradition” som motpol till den amerikanska, där ”brudöverlämning” skulle vara en väsentlig del. I den svenska traditionen däremot, påstås det att brudparet går in gemensamt i något slags uråldrigt jämlikhetsideal.

Jag kan inte låta bli att dra på läpparna åt detta nationalromantiska vurmande som plötsligt fått ta plats i vår kyrka igen (är det kanske denna uråldriga jämlikhet som J.A Eklund talade om när han pratade om den svenska folksjälen som fanns i vår kyrka..?).

Oavsett så kvarstår frågan, vad är egentligen svensk tradition? Låt oss gå till källorna för att använda ett reformatoriskt slagord. Vad säger de egentligen?

Vänder vi oss till arkiven hos Institutet för språk och folkminnen hittar vi faktiskt några exempel på den ”amerikanska brudöverlämningen” från slutet av 1800-talet i från bland annat Landvetters, Östervallskogs och Älvsåkers socken. Inte så många alltså.

I ”Bröllopsseder på Gotland” av Nils Lithberg från 1907 får vi veta att marschordningen är som följande: Spelmän, marskalkar samt tärnor, brudgum och brud och därefter brudbonde, brudöverska och övriga gäster. Alltså rätt så lik vår moderna.

I en artikel av Joseph Wilhelm Wallander från 1865 beskriver han ett bröllop från Askarby i Österåkers socken. Där är ordningen: Spelmän, brudgum ledd av en herre, hovriddare, brudtärnor, bruden ledd av en herre, gubbar och till sist gummor. Vilka dessa herrar är utvecklar inte Wallander i sin text.

I Fataburen från 1969 finner vi en mycket intressant text av John Granlund om bröllopsseder, där han skriver att den dåtida bröllopsceremonin var en samling riter som skulle gestalta bruden och brudgummens lösgörande från barndomshemmet för att bilda en ny gemenskap. Ordet mål i giftermål hänvisas här till det tal som brudens far gav när han överlämnade bruden till brudgummen som sedan reste till brudgummens hem för att fortsätta ceremonin. Här föregås alltså giftermålet av en annan slags brudöverlämning.

Men allra tydligast finner vi svar i ”Gamla bröllopsseder hos Svenska allmogen” av Tobias Norling från 1919. I denna mycket intressanta bok presenterar Norling det som för allmogen var gängse tradition: nämligen att brudgum leddes in i kyrkan av prästen. I exempel efter exempel från olika delar av Sverige möts vi av samma beskrivning: brudgum och präst först, ibland hållandes hand, därefter resten av manfolket, därefter brud, brudsäta och övrigt kvinnfolk. Att gå in gemensamt - det var en modern, borgerlig företeelse, som var främmande för den svenska allmogen.

Såhär avslutar Tobias Norling sitt resonemang: ”Mycket av all denna sed vid själva vigseln har under den sista tiden försvunnit. Där kyrkvigsel ännu förekommer, sker den utan samband med gudstjänst, varigenom hela akten betydligt förenklats...Nu tågar brud och brudgum samman i kyrkan, och tärnor och marskalkar följas även åt in och ut. Denna sed var, som vi sett, allmogen länge främmande. Männen först, sedan kvinnorna, var den allmänna regeln överallt...Allmogen har alldeles glömt sina gamla minnen och söker endast efterbilda de högre klassernas seder.”

För att sammanfatta: Varken att gå in gemensamt eller "brudöverlämning” har varit gängse tradition i Sverige 
Den tradition som torde varit den äldsta svenska, har varit att brudgum går med präst och bruden kommer efter. 
Olika traditioner har samspelat genom åren men allteftersom tog gemensam vandring genom kyrkan över när borgerliga ideal och ren kyrkvigsel blev norm.

Vi bör alltså vara försiktiga med att hänvisa till vad som är ”normalt” och "typiskt”. Ofta är historien långt mer komplicerad. Ska vi, i debatten, använda oss av kvasi-nationalistiska begrepp som vad som är ”typiskt svenskt” bör kyrkomötet istället rösta för att prästen ska gå in hand i hand med brudgummen.

Vi bör också komma ihåg att det ”typiskt svenska”, att gå in gemensamt, en gång i tiden också var en nymodighet som sågs på med oblida och misstänksamma ögon. Då som nu, beklagade sig vissa över hur "allmogen vill apa efter de högre klassernas seder.” Känner vi igen det efter en vigsel av en viss kunglighet?

Kanske kan den här tillbakablicken påminna oss om att bli en aningen mer ödmjuka i vårt förhållningssätt till hur traditioner skapas, upprätthålls och hur vi fyller dem med mening. Så kanske vi kan prata med människor, snarare än om dem och hur de finner djup och mening i våra riter."

 

Kenth Sanfridsson, 

församlingspräst i Älgå-Glava församling, Arvika pastorat

 

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Prenumerera på Nyhetsbrev

8 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Roger Larsson
Intressant att bruden verkar gått in själv. Brudöverlämning var alltså ovanligt. Det är kanske där kompromissen finns, låt kvinnan gå in för sig tillsammans med sina tärnor. Inte högtidligt/häftigt nog? Se filmen "Crazy Rich Asians" på Netflix, slå det bröllopet den som kan! PS. Filmen är nog den enda jag känner till som visar ett hemcell bibelstudium! DS.
Brudöverlämning genom tiden - till idag
Det verkar som att "brudöverlämning" har funnits även bland "vanligt" folk tidigare i Sverige, om man får tro det här inlägget: https://www.kyrkanstidning.se/debatt/fel-om-brudoverlamnande. Men under hur lång tidsrymd som seden var vanlig hos oss i Sverige framgår inte där. Säkerligen är det en tradition som kommit och gått, och funnits och finns lokalt i olika delar av landet. Det viktigaste är kanske inte vad den har betytt tidigare, utan vilken innebörd den har för bruden och brudgummen idag. Att låta sig ledas av sin förälder fram till altaret kan ju vara en god symbolisk gest, att föräldern bejakar att barnet blivit vuxet och ska ut i sitt eget liv som barnet själv valt. Att man följer sitt barn en bit på den väg som barnet väljer, välsignar vägvalet, och finns kvar i bakgrunden. Och även andra goda betydelser. Det skulle ändå vara intressant att undersöka de olika innebörder som traditionen haft, här hos oss i Sverige genom seklerna. Säkert finns det många olika perspektiv och betydelser.
Anna Lindén
Att bröllopssederna har varierat lokalt inom Sverige i äldre tid, det vet varje etnolog. Samtidigt, om något varit den dominerande seden i Sverige i över hundra år är det svensk tradition. Det är inget speciellt nationalromantiskt med att konstatera det.
Anna Lindén
Det är intressant, tycker jag, att den svenska traditionen skiljer sig från det som är sed i så gott som alla andra länder. I Finland är brudöverlämning, så vitt jag vet, det normala. Den svenska särtraditionen och hur den uppstod förtjänar en doktorsavhandling.
Roger Larsson
Brudöverlämning det normala i Finland? Inte i Österbotten under 90 talet i alla fall - var på flera bröllop inklusive mitt eget.
Anna Lindén
Tack, Roger, för den informationen. Det gläder mig att höra. Min sagesman var i detta fall en finsktalande kvinna från Savolax. Kanske skiljer det sig mellan västra och östra Finland och mellan svensk- och finskspråkiga trakter. Det går ju en kulturgräns genom Finland.
Anna Lindén
När jag tänker på saken vill jag minnas att jag fått lära mig att man förr vigdes på kyrktrappan för att sedan gå in i kyrkan och fira brudmässa. Någon som känner igen det?
BGOL
Intressant. När socialdemokrater börjar hänvisa till Svenska kyrkans tradition, är det svårt att sluta le. Vem tror att de på allvar är intresserade av att börja bevara några svenskkyrkliga traditioner?