Ansvarsnämnden måste läka processfelet i Visby

Dag Sandahl docent i kyrkovetenskap
Almendalen Visby domkyrka Almedalsveckan i Visby. Foto: Foto:Marcus Gustafsson

Ansvarsnämnden har inte med präster att göra och kan bara obehörigförklara biskopar. Frågan om huruvida Thomas Petersson är behörig att vara präst eller inte måste lämnas över till Visby domkapitel.

I Kyrkoordningen sägs inget om att den som förklaras vara obehörig som biskop därmed skulle vara obehörig att vara präst. En präst som ska behörighetsprövas som biskop inför ett biskopsval men vägrar skriva på en begärd förklaring, kommer Ansvarsnämnden inte att avkraga som präst till exempel.

Vi talar om tre vigningar inom de ämbeten som kallas ”vigningstjänsten”. Diakon, präst och biskop har för all del en gemensam uppgift men inte helt igenom identiskt ansvar. Också lekfolket står på en mängd olika sätt i denna gemensamma uppgift. Ämbetet finns till för detta folks skull.

Ansvarsnämnden prövar biskopar. Om en biskop förklarats obehörig att vara biskop, upphör Ansvarsnämndens ansvar med det klubbslag som stadfäster beslutet. Vad gäller det som är kvar, prästvigningens konsekvenser, är det domkapitlet och möjligen Överklagandenämnden som får fatta beslut. Men Ansvarsnämnden har inte med präster att göra och kan bara obehörigförklara biskopar. Inget utöver detta! Domkapitel (för en prövning) och stiftsstyrelse (för allsköns praktikaliteter) får ta vid.

Så vad göra nu för att hantera det tankefel som blev ett processfel? Ansvarsnämnden har att läka processfelet, dvs kontakta Visby domkapitel och till domkapitlet lämna över frågan huruvida Thomas Petersson är behörig att vara präst eller inte. Avkragas han, finns en rättssäker möjlighet för honom att överklaga. Det är den ordning vi har för präster och diakoner. För biskopar har vi en annan ordning.

Den förvirring, som det vällovliga syftet att tala om gemensamma tjänster och gemensamt ansvar, åstadkommit har ställt till det. Nu får processfelet kvickt läkas. Ett antal teologiska grundfrågor om dogmatik, etik och pastoralteologi bör som vanligt dessutom ställas och bearbetas – men det är en vidare fråga.

Regelsystemet behöver inte ändras – men väl tankemönstret där Ansvarsnämnden blandar och ger. Ordna nu saken, Ansvarsnämnden. Lös upp beslutet i dess olika delar och skicka det som inte är nämndens ansvar till Domkapitlet i Visby. Sedan får vi se vad som händer – men i rätt ordning!

Dag Sandahl
docent i kyrkovetenskap