Ärliga frågor förtjänar ärliga svar

Jacob Rudenstrand biträdande generalsekreterare Svenska Evangeliska Alliansen

Den citerade teologen Serene Jones, debattören Jacob Rudenstrand och SKR:s generalsekreterare Sofia Camnerin. Foto: Union Theological Seminary, privat och Mikael M Johansson

Slutreplik. Om frågor om vad som hänt med kroppen är ointressanta varför ens ta kvinnorna som var först vid den tomma graven och deras vittnesbörd på allvar?

SLUTREPLIK

Det är välkommet att Sofia Camnerin är öppen med sin tilltro till Jesu uppståndelse som en historisk händelse (KT 4/5). Det är dock inget jag ifrågasatt. Inte heller har jag som ambition att recensera hela hennes författarskap eller predikogärning. Vad jag påpekade i min artikel (KT 4/5) var det uppseendeväckande i hennes uttalande inför årets påsk, i en intervju om uppståndelsens historicitet, att frågor om vad som egentligen hände med kroppen är förlegade och ointressanta.

Låt vara att det inte var Camnerins avsikt men det kan lätt uppfattas som ett underkännande av sanningsanspråken, vilka de första kristna med emfas hävdade ”vi kan alla vittna om det”, som Petrus säger i sin Pingstdagspredikan. Om frågor om vad som hänt med kroppen är ointressanta varför ens ta kvinnorna som var först vid den tomma graven och deras vittnesbörd på allvar?

Bilden av att frågor om historiciteten och ögonvittnesskildringarna avfärdas förstärks av att författaren Serene Jones, rektor vid Union Theological Seminary i New York, som explicit förnekar uppståndelsen, finns med bland Camnerins boktips i Kyrkans tidnings intervju (28/3). När Jones intervjuades i New York Times strax efter att boken Call it Grace publicerades avvisade hon evangeliernas historicitet, ”berättelserna far åt alla håll”. Vidare ansåg hon att ”vad skulle hända om någon hittade Jesu kropp i graven i morgon bitti? Skulle det innebära att kristendomen var falsk? Nej, tron är starkare än så.”

På vilket sätt är det ”teologi som går att leva av”?

Knappast någon ifrågasätter Camnerins, min eller någon annan kristens innerliga förhoppning om att Gud har sista ordet i livets mörka stunder, men den kristna tron gör även anspråk på att vara förankrad i historien. Och historien går att undersöka. Detta sker inte främst genom det ”empiriskt verifierbara" som i ett laboratorium. Som Camnerin är väl medveten om bekräftas stora historiska händelser på andra sätt. Detta vet även sekulära journalister. Därför skapar det missförstånd snarare än klarhet att tala om en tv-journalists undersökande frågor om kristendomens mest centrala händelse som nonchalanta eller passé.

Ärliga frågor förtjänar ärliga svar – inte tillrättavisningar om frågornas bäst-före-datum.

Jacob Rudenstrand, biträdande generalsekreterare Svenska Evangeliska Alliansen