Kyrkan måste bli mera angelägen att öka kontakterna med skolan.
Ett mycket intressant debattinlägg av Sören Dalevi var infört i Kyrkans Tidning den 26 augusti med rubriken ”Låt oss börja i vår egen kunskapsutmaning”. Artikeln berör bland annat vanskligheten av att beskriva religion i läroböcker. Tankarna kommer från ett möte i mars 2012 som dåvarande integrationsminister Erik Ullenhag bjudit in olika kristna företrädare till. Som f d lärare ser jag med förväntan på ”Biskopsbrevet om lärande och undervisning” som tar initiativ till en fördjupad kunskap för alla.
Mina tankar med erfarenhet som lärare i drygt 40 år går till den okunskap om Bibeln och dess lärdomar som så många upplever idag. Vad har egentligen hänt sedan husförhörens tid till den bibellöshet vi upplever idag? Ingen vill väl tillbaka till den årliga kontrollen i Svenska kyrkan av församlingsbornas bibelkunskaper och läskunnighet fram till slutet av 1800-talet. Den gav otrygghet och spänning att inte kunna och att göra bort sig. Att lyssna på husförhörsvisan är idag bara trevlig underhållning. Men idag undrar jag om inte otryggheten är mycket värre – att våra barn och ungdomar berövas den trygghet som Bibelns budskap innebär.
Som lärare genomförde jag för ett antal år sedan en anonym enkät med elever i årskurs fyra, fem och sex. Jag ville helt enkelt få en liten bild av intresse för och kunskaper i ämnet religion. Tyvärr blev mina slutsatser att intresset minskade under mellanstadiet. Anmärkningsvärt var också att kunskaperna inte alls ökade. Det slog mig hur svårt det är att göra ingående studier av islam, buddhism och hinduism om man inte har grundkunskaper i den egna religionen (här kristendomen).
Min slutsats är att skolan behöver mycket stöd från Svenska kyrkan för att höja intresset bland både elever och lärare. Många lärare känner sig osäkra om hur de får undervisa. Flera saknar också kunskaper. Av de 12-åringar jag tillfågade upplevde hälften att man aldrig läser Bibeln i skolan. Undervisningen har heller ofta inte anknutit till elevernas verklighetsbild utan gått över huvudet på många. Även om det inte är modernt idag att läsa ”Tio Guds bud” ger de ändå en trygghet i regler som är viktiga att följa och regler som vår lagstiftning i grunden mycket bygger på. Den gyllene regeln att älska sin nästa som sig själv (att göra mot andra som man själv vill bli behandlad) kände bara tre procent till i min enkät. Kristendomen sätter barnen i centrum. I kärleken finns ingen räddhåga, påvisar Bibeln. Det är därför religionen är så viktig för tryggheten för barn och ungdomar också i skolan. Kyrkan måste bli mera angelägen att öka kontakterna med skolan.
Ulla-Britt Hagström, Skövde
kandidat till stiftsfullmäktige Skara stift
Fria liberaler i Svenska kyrkan
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.