Det är genom politiska beslut vi kan hjälpa dem som behöver stöd

Nils-Åke Sandström Tavelsjö
close up salesman employee hand using stylus pen to pointing on tablet screen to show company profit monthly in the meeting event at conference room , business strategy concept Foto: Chainarong Prasertthai

Jag förstår inte den negativa inställningen till dem som inte bara tittar bort, när de ser orättvisor och människor i nöd, utan engagerar sig politiskt

Replik till Mats Rimborg, Kyrkans Tidning nummer 48/21.

Jesus var mycket tydlig med allas vårt ansvar för våra medmänniskor, som var hemlösa,sjuka, fattiga, hungriga med mera, och det var inga nådiga
ord, som han sa om dem som inte ville hjälpa dem som behövde hjälp. Gå bort från mig, ni förbannade till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar
(Matteusevangeliet kapitel 25) Detta var hårda ord, men mycket viktiga att komma ihåg.

I dagens värld är det genom politiska beslut som vi kan hjälpa dem som behöver samhällets hjälp och stöd. Det är bra, folk ska inte behöva gå med tiggarstaven. Men det behövs politiska initiativ och tuffa beslut för att få fram tillräckligt med resurser för att finansiera sjukvård, äldrevård, utbildning och stöd till dem som behöver hjälp. Det är många som inte vill dela med sig av sitt överflöd genom att betala skatt. Därför är det mycket viktigt att det finns personer som engagerar sig politiskt.

Tyvärr finns det också några som sprider politikerförakt och som misstänkliggör deras ärliga engagemang för kyrkan och, liksom du, till och med tycker att de är ovärdiga att engagera sig i kyrkans verksamhet genom att ställa upp i kyrkovalet.

Samhällsklimatet har också under åren blivit hårdare och mera oförsonligt. När jag var liten på fyrtiotalet kom det väldigt många flyktingar till Sverige. Jag tror inte att det då fanns partier som ville skicka tillbaka flyktingar, det skulle ha ansetts alltför skamligt. När jag gick i gymnasiet hade jag en klasskamrat, Marthos, som var flykting från kommunistregimen i det då ockuperade Ungern. På den tiden tyckte alla att det var självklart att vi skulle ta emot flyktingarna och då fanns inte heller något parti som försökte vinna röster genom att vara kritisk mot flyktingmottagning.

I dag borde alla inse vilken välsignelse det varit för vårt land att vi tagit emot dem och andra flyktingar. Men sorgligt nog är det i dag flera partier som tycker att det är viktigare att att få röster från dem som är rasister eller av andra skäl inte vill se dem i Sverige. Jag tycker att det i samtliga val är mycket viktigt att den jag väljer har en kristen ideologi, om alla människors lika värde. Därför är det viktigt att nomineringsgrupperna tydligt redovisar vilken ideologi de står upp för.

Den kristna tron och budskapet om alla människors lika värde oavsett nationalitet, etnicitet och kön, är inte som en söndagskostym, som man tar fram när det passar. Den måste alltid vara med, även om vi därigenom måste avstå något av vårt överflöd. Jag förstår inte varför du och din nomineringsgrupp är så negativ till dem som inte bara tittar bort, bort när de ser orättvisor och människor i nöd, utan engagerar sig politiskt.

Det är naturligtvis bra att det finns alternativ för dem som är partipolitiskt oberoende. Men din uppmaning att i kyrkovalet för Guds skull inte rösta på ett riksdagsparti, är ett angrepp på vår demokrati. Förstår ni inte hur viktigt det är för kyrkan att så många som möjligt blir delaktiga?

Nils-Åke Sandström

Anders Kristoffersson
Någon har sagt att fortsatt samtal mellan intelligenta människor förutsätter medvetna missförstånd. Jag tror att Nils-Åke Sandström missförstår medvetet. Han pläderar för politiskt engagemang hos alla oss som som tycker att människors lika värde, en human flyktingpolitik, arbete mot klimatkrisen, är viktiga frågor. För mig är detta självklart utifrån min tolkning av kristen tro med vikten av profetisk diakoni, öppenhet för de Andra, osv. Politik är viktigt. Ett politiskt intresse kan innebära, beroende på vars och ens värderingar av frågor som frihet, solidaritet, fördelning och syn på vårt ekonomiska system, arbete i ett eller annat politiskt parti, alltså i partipolitiken. Jag har inga synpunkter på hur Nils-Åke Sandström valt att kanalisera sitt engagemang annat än jag allmänt sett kan respektera Centern som ett hedervärt parti även om jag är kritisk mot partiets, i vissa fall extremliberala, syn i ekonomiska frågor. Det är en sak att kristen tro för mig bör kanaliseras i såväl politiskt som partipolitiskt arbete. En helt annan sak gäller sekulära politiska partiers engagemang i kyrkan; internationellt sett unikt. Men det är klart: Endast Sverige svenska krusbär har.
Monika Sandström
Det Mats Rimborg skrivit kan inte missförstås. Han skrev att vi för Guds skull inte ska rösta på ett Riksdagsparti och då måste han väl mena det?