Dialogen med ”golvet” har varit obefintlig inför beslutet om sammanslagning

Rebecca Klitgaard Nelsson präst i S:t Matteus församling, Stockholm

På onsdag kväll fattar stiftsstyrelsen i Stockholm beslut om sammanläggning mellan S:t Johannes, Gustav Vasa, Adolf Fredrik, S:t Matteus och Domkyrkoförsamlingen i Stockholm.

Jag vet att jag inte är ensam om min oro, skriver Rebecca Klitgaard Nelsson, präst i S:t Matteus församling i Stockholm. 

Kanske är jag bara dumkonservativ, liksom för sakens skull. Så kan det verka när man ställer sig kritisk till en förändring – inte minst om man arbetar i en församling som är känd för sin traditionalistiska läggning.

Och ja, jag har nog alltid varit nostalgiskt lagd. Men det handlar inte om det – och jag vet att jag inte är ensam om min oro.

Jag tänker mig församlingen som en av de få lokala gemenskaper som finns kvar i det moderna urbana samhället. En motståndskraft, om man så vill, mot alienering och åsiktspolarisering. En trygghet i det scenario att kriget eller krisen skulle komma. Jag tänker mig att det är i församlingens verksamhet som tron kan väckas, fördjupas och utbredas. 

Som det står i vår kyrkoordning: ”Svenska kyrkan framträder lokalt som en församling. Denna är den primära enheten inom kyrkan.”

Så vad händer om nu fem innerstadsförsamlingar slås ihop? Stiftsstyrelsen tar beslut den 4 december – så ni som läser kanske redan vet hur det kommer att bli. Själv vet jag inte i skrivande stund. Men om det blir ett ja till att alla fem församlingar ska slås ihop (det gäller S:t Johannes, Gustav Vasa, Adolf Fredrik, S:t Matteus och Domkyrkoförsamlingen) – vad innebär då detta?

Huruvida det blir ett pastorat eller en församling har förstås stor betydelse. Men det hela är omöjligt att överblicka, att tänka sig in i – förslagen är många och vaga. Det är alltid roligt med nya kollegor, och jag är personligen nyfiken på mina kontraktskamrater – men var ska vi få plats att träffas, när ska vi ha tid? Visst ska vi samarbeta ekonomiskt, men innebär det i så fall att vi måste stänga ner våra växande verksamheter? Och vem är det som ska ta de beslut som kyrkorådet och kyrkofullmäktige tar idag – blir det församlingsbor, som idag, med hjärtat i den gudstjänstfirande församlingen?

Ur ett demokratiskt perspektiv är detta problematiskt. Besluten kommer oavsett – om detta klubbas igenom i någon form – att hamna längre ifrån såväl den lokala församlingen som personalen på golvet. Vi vet att sammanläggningar kan innebära dålig arbetsmiljö och problematisk relation mellan herdar och kyrkoråd – samt växande administration på bekostnad av det grundläggande uppdraget.

Hur vet vi detta? År 2018 gjorde Ann Sofie Hansson och Per Hansson, på uppdrag av Kyrkans akademikerförbund, en undersökning av hur sammanläggningar påverkar de anställdas arbetsmiljö och hälsa (Sammanläggningar av församlingar i Svenska kyrkan: Påverkan på arbetsmiljö och hälsa urn:nbn:se:uu:diva-362364) – sammanfattad i KT 16 dec 2020.

De konstaterar inledningsvis att forskningen säger att fusioner innebär ”hög grad av stress hos de anställda, lägre grad av arbetstillfredsställelse och minskat engagemang”. I sin enkätstudie kunde de se att ungefär hälften av de anställda upplevde en ökad arbetsbelastning och att lika många funderade på att lämna sin tjänst. Den visar också att många upplevde stress på grund av en ”hög arbetstakt, en diskrepans mellan arbetsuppgifter och kompetens, brist på tydliga mål och låg grad av medarbetarskap.”

Man konstaterar att det är en stor skillnad mellan hårda och mjuka sammanläggningar. En hård sammanläggning är en sådan där flera organisatoriska förändringar sker samtidigt, utan förankring och dialog, medan en mjuk sammanläggning präglas av strävan efter ”kontinuitet i organisation och arbete och att behålla församlingarnas identitet.”

Det kan förstås bli bra. Det finns en hel del fördelar också, som samarbete i frågor om diakoni, ungdomsarbete och kyrkobokföring. Många som fyllde i enkäten upplevde arbetsglädje. Och för de församlingar som har få medlemmar är det förstås positivt att få ett bättre underlag.

Men i nuläget kan jag inte tolka processen som något annat än en hård sammanläggning, eftersom ett jakande beslut skulle gå rakt emot ett enhälligt kyrkoråd och kyrkofullmäktige i S:t Matteus fall. Dialogen med ”golvet” har varit obefintlig, remisstiderna korta och utredningen visade sig ha flera faktafel.

Idag sitter många av oss med en känsla av vanmakt – trots Svenska kyrkans demokratiska ambition. Beslutsgången är tveksam ur ett maktperspektiv. Sammanläggningar innebär enligt forskningen ett stort risktagande, men detta risktagande är inte förankrat hos de som ska verkställa beslutet. Hur blir det då med ansvarsutkrävande?

Vem kan garantera att de eventuella vinsterna av en sammanläggning väger upp för de bevisade riskerna? Finns det belägg för att sammanslagningar faktiskt leder till en mer ekonomiskt hållbar kyrka? Och vad spelar det för roll, om strukturerna tar över och får det lokala engagemanget att sina?

Som sagt – jag är nostalgiskt lagd – men jag är ingen bakåtsträvare. Jag tror bara inte att det är en naturlag, att sammanslagningar är framtiden. Den bevisbördan ligger i sådana fall på de som fattar beslut i frågan.

 

Rebecca Klitgaard Nelsson, präst i S:t Matteus församling, Stockholm

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Prenumerera på Nyhetsbrev

5 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Arg kyrkomedlem
Egentligen har de flesta insett att dessa sammanslagningar inte ger vad de lovar. Långt därifrån! Det råkar bara vara trend hos en del just nu och då spelar konsekvenserna ingen roll. De tröttsamma som står i vägen och argumenterar måste klubbas ner. Stordriften visar sig i form av ödelagda gudstjänstfirande församlingar, svällande administration och byråkratisering och arbetsmiljöproblem. Inte sällan ska alla präster rotera för att skapa "vi-känsla" i den nya kolossen till pastorat, vilket omöjliggör byggandet av relationer, vilket är grunden till en levande församling. Den s k kyrkliga demokratin har missbrukats till att bli ett medel där övriga ska betala där andra förbyggt sig och/eller förverkliga den kyrkliga stordriftens fantasifoster vars fördelar endast existerar i tankevärlden. Vore ytterligt tragiskt om detta blev verklighet!
Håkan
Om det finns så mycket administration att spara på att konstant antal betalande och konstant antal kyrkor, som går back som flera pastorat plötsligt blir en god ekonomisk affär i ett pastorat, behöver administrationen ses över.
Jan Hyllengren
Det är inte dumkonservativt att ifrågasätta stora och för kyrkan avgörande förändringar som kommer från liberalt(vinstdrivet) och sk progressivt håll. Särskilt inte när oron är så här underbyggd och befogad. Källarmoskén är full medan kyrkan är tämligen tom och kyrkan vill mest dra sig tillbaka till centralfästen! Jag antar att det dock blir ett pastorat med församlingsråd utsedda av kyrkofullmäktige. Då måste ni i församlingsråden se till att kyrkorådet ger er verksamhetsplaner på remiss och tar till sig era synpunkter. Annars kan det bli som här, på våra öar, där kyrkorådet inte riktigt bryr sig och kyrkofullmäktige heller inte följer upp….
Fredrik
Att anta utmaningen med att göra saker i större geografisk indelning är helt klart något man bör se över. Men frågan som ska ställas bör snarare vara VAD vi har att vinna och förlora!? Att vi ska säkerställa en administration som är mer nationell, är inte helt fel. Att plocka bort ideella genom att göra färre församlingar är inge vägen som leder till mer gemenskap. Att ha gemensamma arbetssätt och system, ekonomer och support team. Färre präster och färre ideella kommer bara att leda till att man gradvis sätter mer makt på färre och den demokratiska folkkyrkan upphör att vara den gemenskap som vi ska vara som kyrka.
Fredrik
Tack för dina stärkande tankar. Att det är en fråga som många brinner för är tydligt! Att sen redan mycket makt har förflyttats ifrån församlingen till annan ort är oroväckande. Men jag ser positivt på framtiden, med många som vill, och vågar engagera sig.