Domkyrkorna ska fortsätta ringa in året

Staffan Riddersporre Fagersta
Foto: Frida Lenholm

Ryktet om ringningen vid tolvslaget på nyårsafton visade sig vara felaktigt

I nummer 2 av KT var en insändare där trenne personer utryckte sin farhåga över att nyårsringningen i Sveriges Radio P1 skulle behöva räddas. Jag blev förskräckt om det nu var så att det stämde. Skrev därför till Sveriges Radio och förhörde mig om ryktet stämde.

Till min och säkert många andras glädje visade det sig att ryktet visade sig vara felaktigt.

Så här skriver Nina Glans, kanalansvarig för P1 i ärendet till mig: ”Vi har inga planer på att sluta sända i P1 på Nyårsnatten och vi har inte förmedlat att kyrkklockorna ska försvinna. Däremot är det rimligt att SR-medarbetare får gå i pension, speciellt när de nått den aktningsvärda åldern av 75 år och har offrat umgänget med barn och familj varje nyårsnatt i 40 år. Så den som satte punkt på nyårsafton var Christofer Murray, inte P1s nyårsprogram.”

Staffan Riddersporre
Fagersta

Gabriel Bartoletti
Man hade kunnat använda en inspelning med C Murrays stämningsfyllda rösti stället för de i sammanhang irrelevanta personliga hälsningar som förtog den högtidliga stämningen! Okänsligt och lomhört av SR!