Efter domkapitlets beslut – är polyamorösa välkomna i kyrkan?

Lina Landström förbundsordförande Kristna regnbågsrörelsen – Riksförbundet EKHO

Förra året på Stockholm Pride ledde Lina Landström, längst till höger på bilden, ett panelsamtal om polyamori och tvåsamhet. Foto: Marcus Gustafsson

Jag har i enskilda samtal pratat med polyamorösa personer om att de trots allt ska känna sig välkomna i Svenska kyrkan, samtal som resulterat i minst ett dop. Efter domkapitlets beslut känner jag att jag vilselett dessa personer.

Är kyrkportarna öppna för alla? De senaste åren har nödvändiga samtal förts om polyamorösas inkludering i Svenska kyrkan. För två år sedan var det dåvarande biskopskollegiet i stort negativt inställda till att personer som lever i flersamhet ska kunna vigas till präst eller diakon i Svenska kyrkan. Däremot sa alla de biskopar jag pratade med att personer som lever flersamt självklart är välkomna i gudstjänstlivet.

Biskopar ställde sig på olika sätt tveksamma till om personer i flersamma relationer uppfyller de vigningslöften som präster och diakoner avger. Ett ställningstagande man kan diskutera. Ingen biskop uttryckte att polyamorösa ska exkluderas från Svenska kyrkans verksamhet.

Mot denna bakgrund rimmar Lunds domkapitels beslut illa, då de meddelade som svar till Lunds östra stadsförsamlings ansökan om att få fira Inklusiva mässan att orden ”eller flera” bör strykas ur välkomstordens del som lyder ”om du har en partner eller inte eller flera, är du välkommen här”. Detta eftersom, hävdar de, flersamma relationer ”strider mot kyrkans nuvarande sätt att tänka kring relationer”.

Men Svenska kyrkan har ingen officiell ståndpunkt gällande flersamma relationer, så frågan är vad detta påstående är baserat på.

Tvärtom har biskopar i dialog uttryckligen sagt till mig hur viktigt det är att flersamma faktiskt känner sig välkomna i Svenska kyrkans verksamhet och gudstjänstliv. Detta har jag fört vidare både i enskilda samtal och i publika sammanhang. Jag har stått i panelsamtal under Pride och sagt att kyrkans portar är öppna för de som lever flersamt. Jag har i enskilda samtal pratat med polyamorösa personer om att de trots allt ska känna sig välkomna i Svenska kyrkan, samtal som resulterat i minst ett dop.

Efter domkapitlets beslut känner jag att jag vilselett dessa personer. Nu är meddelandet att personer i flersamma relationer inte ens kan se gudstjänster specifikt riktat till hbtqia+-communityt som trygga platser.

Svenska kyrkan skryter, med rätta, ofta om hur långt fram samfundet alltid stått i hbtq-frågan, men återigen påminns vi om hur långt vi fortfarande har kvar att vandra.

Betyder domkapitlets beslut att landets alla regnbågsmässor måste dra tillbaka sitt explicita välkomnande till personer i flersamma relationer? Ska detta beslut tolkas som att polyamorösa inte ska känna sig välkomna i Svenska kyrkan?

Jesus inkludering har aldrig varit villkorad. Jesus kärlek har inga gränser. Jesus kyrka stänger ingen ute. Är det inte dags snart att Svenska kyrkan börjar leva efter den tro man predikar?

Lina Landström, förbundsordförande Kristna regnbågsrörelsen – Riksförbundet EKHO

HA
Gällde inte frågan vigselfrågan? Vem har sagt att polyamorösa inte skulle vara välkomna i kyrkan?
Viggo
Jag går ibland på katolska gudstjänster och inkluderas då inte vid nattvardsfirandet, Det har jag inga som helst problem med utan respekterar den ordning som gäller. Gemenskapen och samhörigheten finns där ändå ömsesidigt.