Har kyrkans inre liv blivit ett särintresse i Svenska kyrkan?

Ingegerd Alberius diakon och journalist

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Man kan ju roa sig med att räkna hur många anställda man har i församlingsvårdande tjänster och hur många som är anställda för andra sysslor.

I dagarna fick jag anledning att reflektera över hur svensk sjukvård fungerar. Jag mötte en organisation där det tongivande var arbetssätt, miljöpolicy, arbetstider mm. Patientens behov och bästa var långt ner på listan. Eftersom jag arbetat i sjukhuskyrkan var inte detta helt nytt. Jag har noterat tidigare att patienterna av en del personal upplevs som störande moment i arbetet. Man har fullt upp med överlämningar, remisser, dokumentation och rapporter.

Jag har då och då mött berättelser från stat och kommun om att den verksamhet man är till för att bedriva får allt mindre utrymme. Även i privat regi tar administration och diverse “program” och måldokument en allt större del av tid och resurser.

Därför är det kanske inte konstigt att det även i Svenska kyrkan breder ut sig en överbyggnad med sitt eget liv. Man kan ju roa sig med att räkna hur många anställda man har i församlingsvårdande tjänster och hur många som är anställda för andra sysslor. Samtidigt som de som sysslar med gudstjänster o församlingsarbete får sköta alltmer av det praktiska omkringarbetet själva.

Jag ifrågasätter inte att administrativ personal och vaktmästeri med flera fyller sin arbetstid. Det gör de. I de allra flesta fall gör de också en bra insats i sina arbetsuppgifter. Men när det administrativa tar över med sin världsbild händer något på den kyrkliga arbetsplatsen. Det ska dokumenteras, föras statistik, utvärderas, rapporteras, redovisas i en aldrig sinande ström. Det ska vara kurser i den ena och det andra som handlar om policy och dataprogram. Till detta kommer begravningsverksamheten med sina stora resurser. De är många anställda, de har inte sällan monopol eller i alla fall första tjing på lokaler och maskiner.

Plötsligt är präster, diakoner, pedagoger och musiker i minoritet och deras verksamhet är ett särintresse. Det andra visar sig snart kunna flyta på även om inget församlingsarbete skulle bli kvar. Vid besparingar är det församlingsvårdande tjänster som dras in. Man kallställer kyrkor och det blir allt färre gudstjänster. Barngrupperna blir färre och man överväger att säga upp någon av pedagogerna. Man har ju sålt eller byggt om församlingshem så man har ingenstans att bedriva verksamhet längre.

Under många år har medlemsantalet minskat, allt färre deltar i gudstjänster och församlingsarbete. Man har anpassat kostymen och varit tvungen till drastiska nedskärningar. Nu spås att trenden vänder. Man kan redan se att en ung generation är nyfiken på kristen tro och gudstjänsten. Men om inställningen i vår kyrka är att det vi är till för är ett särintresse i organisationen, om resurserna för detta blir mindre och inte prioriterade finns det då någon som helst möjlighet att möta det nyvakna intresset?

Det behövs administration, det behövs fastighetsskötsel, lokalvård och andra praktiska insatser för att verksamheten ska fungera. Men om allt detta blir en självgående apparat utan närmare kontakt med verksamheten? Om ytterst få, om ens någon, av de anställda finns med i den gudstjänstfirande församlingen? Har vi då en andlig miljö att erbjuda? 

Frågorna är många och det är nu de måste få ett svar. Inte om några år.

 

Ingegerd Alberius, diakon och journalist

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Prenumerera på Nyhetsbrev

13 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Realist
Att vara idealist i Svenska kyrkan ger inga pluspoäng. Bättre att arbeta som administratör eller kommunikatör på expeditionen. Då slipper man närkontakt med alla besvärliga församlingsmedlemmar.
Elin
En av de viktigaste debattartiklarna på länge!!
Anna
Så bra att någon lyfter detta på sina ställen intrikata tillstånd i församlings- ock pastoratsverkligheterna.
Inger Lindeskog
Jag delar din oro över vilken andlig miljö Svenska kyrkan har att erbjuda. Det är en brännande fråga. Däremot ser jag inte nödvändigtvis en motsättning mellan församlingsarbete, administration och vaktmästeri. I vår församling arbetar alla diakonalt, öppnar dörren och tar emot människor på bästa sätt, lämnar ut matkassar etc. Alla är måna om att möta dem som kommer med omsorg. Problemet är nog inte mellan yrkesgrupper utan hur församlingsarbetet gestaltas med sikte på att människor ”ska komma till tro och leva i tro, Guds rike utbredas och skapelsen återupprättas”, som det står i syftesparagrafen i Kyrkoordningen.
Daniel Steinwall
Håller med i mycket även om en god adminstration kan vara till god nytta. Men, betydelsen av pedagogik och folkbildningens olika grenar har Svenska kyrkan missat mänga gånger.
Sandahl.dag@gmail.com
Detta skulle skrivas och du skrev. Tack! Men följs saken upp journalistiskt? Eller blir det den stora tystnaden som rullar in?
Den fundersamma administratören
Man kan tacka kyrkokansliet för den ökade administrativa bördan som lagts på församlingarna med fler och komplexa arbetsuppgifter som ska lösas under tidspress och deadlines som ska hållas. Samtidigt är det stödfunktionen som oftast är de enda på plats och som möter församlingsborna. Vaktmästaren får ta själavårdssamtalen när prästen lyser med sin frånvaro. När förtvivlade människor vill ha kontakt, bli sedda eller få hjälp med matkasse är administratören den enda som är på plats i församlingshemmet. Diakonen jobbar med oklara arbetsuppgifter, helst hemifrån och kanske, om man har tur, svarar när man ringer för att försöka hitta hjälp till församlingsbor. Och ändå raljerar man gärna över hur onödiga vi är.
Någon
Förr var det politiken som hotade kyrkans väsen, nu är det kyrkan som arbetsplats som hotar istället. Arbetsplatsen har ju lag och rätt på sin sida. Arbetsplatsen är tungfotad och krävande. Allt måste läggas tillrätta för kyrkan som arbetsplats. SvK blir därför ofta i första hand en arbetsplats och kan bara i andra hand existera som kyrka. Detta motverkar ideellas engagemang, ffa bland ungdomar. En arbetsplats är inte alltid så kompatibel med ideella. Dessutom sker ett utarmande av demokratin när makt förskjuts från församlingsråden till arbetsplatsens organ och anställda, såsom t ex pastorat och HR. Kyrkans identitetskris just nu handlar inte längre om partipolitiken inom kyrkan utan om att kyrkan håller på att omvandlas till ett företag som säljer en produkt: förrättning och gudstjänst. Församlingsborna blir då kunder. Allt glider och förändras i denna utveckling, våra relationer och värderingar, våra prioriteringar och vårt uppdrag. Men ingen drar i bromsen. Det finns ju de som gagnas av detta. Administration, HR, chefer och de med byråkratisk läggning roffar åt sig mer och mer makt ifrån församlingarna.
Någon
Förr var det politiken som hotade kyrkans väsen, nu är det kyrkan som arbetsplats som hotar istället. Arbetsplatsen har ju lag och rätt på sin sida. Arbetsplatsen är tungfotad och krävande. Allt måste läggas tillrätta för kyrkan som arbetsplats. SvK blir därför ofta i första hand en arbetsplats och kan bara i andra hand existera som kyrka. Detta motverkar ideellas engagemang, ffa bland ungdomar. En arbetsplats är inte alltid så kompatibel med ideella. Dessutom sker ett utarmande av demokratin när makt förskjuts från församlingsråden till arbetsplatsens organ och anställda, såsom t ex pastorat och HR. Kyrkans identitetskris handlar inte längre om partipolitiken inom kyrkan utan om att kyrkan håller på att omvandlas till ett företag som säljer en produkt: förrättning och gudstjänst. Församlingsborna blir då kunder. Allt glider och förändras i denna utveckling, våra relationer och värderingar, våra prioriteringar och vårt uppdrag. Men ingen drar i bromsen. Det finns ju de som gagnas av detta. Administration, HR, ledning och de med byråkratisk läggning roffar åt sig mer och mer makt ifrån församlingarna.
Jenny
Jag arbetar som administratör i svenska kyrkan. Jag upplever inte samma sak. För mig känns det som att man drar ned på administration som helhet inom svenska kyrkan. Allt fler gemensamma program osv. Desutom möter jag många människor i mitt arbete på pastorsexpeditionen. Vi är alla diakonala men på olika sätt och vis. Dessutom om vi administratörer inte skulle finnas, vem skulle skriva ut begravningsblanketter, boka in dop, skicka statistik osv. Fanns inte vi skulle präster och diakoner få göra allt detta själv. Då blir det inte mycket tid över....