Hur länge ska Esters bok finns med?

Eva Zetterberg, Visk
Debattören hoppas att just denna text från Esters bok hör till de texter som snart ersätts av något som bättre illlustrerar kärlekens väg. Foto: Lars Rindeskog

Vi kristna eller judar rättfärdigar inte några övergrepp och mord på andra grupper. Därför är det problematiskt att använda Esters bok i gudstjänsten, anser debattören.

Fastlagssöndagens gammaltestamentliga text ur Esters bok lämnar mej ingen ro. Just de verser vi läser ur andra årgångens text handlar om drottning Esters mod att riskera sitt liv för att rädda de judar som bor i landet. Och det är naturligtvis beundransvärt och viktigt.

Men vi måste se sammanhanget - i fortsättningen kan vi läsa att hon lyckas rädda sitt folk, men till vilket pris? Jo, att alla de som agerat mot judarna istället mördas.

Gamla Testamentet är fullt av grymhet och övergrepp på mänskliga rättigheter, fiender ska krossas och inte ens små barn skonas. Vi vet att det kan leda fel att applicera hela vår värderingsgrund där alla människors lika värde är central.

Inte heller skall vi censurera eller utesluta delar av Bibeln för att inte övergrepp legitimeras. GT är full av övergrepp på mänskliga rättigheter. Texternas ska tolkas i sitt historiska sammanhang.

Men om vi använder texter som denna i gudstjänsten krävs så många  förklaringar och att visa var vår kyrka står i dessa frågor. Då tappar vi fokus på evangelietexten. Risken finns att hela predikan går åt till GT texten…

Temat för fastlagssöndagen är kärlekens väg och på vilket sätt är denna gammaltestamentliga text förenlig med kärleksbudskapet? Jag kan tänka att texten valts för att Ester och hennes tjänarinnor fastade i tre dagar med tanken på att vi inleder fastan. Men är den anledningen tillräcklig? 

Vi kan och måste ofta välja att tolka händelser och agerande som symboliskt, i ljuset av en skrämmande antisemitism historiskt och i vår tid. Man kan i texten läsa in betydelsen av att rädda det judiska folket eller överhuvudtaget utsatta grupper. Och Esters bok är grunden för den glada judiska purimfesten.

Vi kristna eller judar idag rättfärdigar naturligtvis inte några övergrepp och mord på andra grupper.  Därför är det problematiskt att använda Esters bok i gudstjänsten.

Jag vet inte hur noggrant gudstjänstutskottet i kyrkomötet med jämna mellanrum går igenom  och omprövar vilka texter vi ska ha med i gudstjänsten.

Vissa texter lämpar sig bättre vid Bibelstudier då fler är med och diskuterar vilka texter vi vill ha med. Är inte  en översyn av psalmboken med gudstjänsttexter på gång? Jag hoppas det och att just denna text från Esters bok hör till de texter som snart i texten ersätts av något som bättre illlustrerar kärlekens väg.

Frågeställningen kring Esters bok leder mej vidare till den större frågan om hur Bibeltexter väljs ut och vilka möjligheter vi lekmän/vanliga gudstjänstbesökare har att påverka urvalet? 

Jag kan inte påminna mej att vi uppmuntrats att lämna synpunkter eller komma med förslag. Om det är gudstjänstutskottet som har sista ordet här så är mitt förslag att man i samband med nästa genomgång ber församlingar och enskilda om just synpunkter! 

Eva Zetterberg
Vänstern i Svenska kyrkan (Visk)
S:ta Maria Magdalena församling i Stockholm

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Prenumerera på Nyhetsbrev

1 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Roger Fred
Vad märkligt att vilja censurera bibeltexter i en kyrka… Vad är ”problemet” med dessa texter? När guds folk var lydigt gick det bra för dem och annars gick det inte bra för dem. Ingen i GT har blivit dödad av Gud utan tydliga varningar långt i förväg. Exempelvis under Noas dagar pågick varningarna förmodligen under flera decennier innan alla utom 8 sopades bort.