Mer av resurserna till lokal verksamhet

Ove Jacobsson Åsarne
close up salesman employee hand using stylus pen to pointing on tablet screen to show company profit monthly in the meeting event at conference room , business strategy concept Foto: Chainarong Prasertthai

REPLIK

Tack Pether Nordin för din debattartikel i Kyrkans Tidning nummer 1! Äntligen ett sakkunnigt inlägg i KT angående kyrkans ekonomi. Vi håller med om att kyrkans ekonomi är stark.

I Åsarne församling har vi i en lokal studiegrupp, som vi kallar Kyrkspanarna. Vi har under några år diskuterat hur vi ska kunna utveckla den lokala verksamheten.

För att få grepp om tillgängliga resurser har vi analyserat kyrkans bokslut på central, regional och lokal nivå.

Vi har, liksom Pether Nordin, konstaterat att Svenska kyrkan har mycket god ekonomi, framför allt på central och regional nivå. Vi har vidare kommit till slutsatsen att resursfördelningen måste ändras radikalt så att en större andel av resurserna än hittills får gå till församlingarna och den lokala verksamheten.

Om resurserna endast räcker till att hålla gudstjänst varannan vecka och till nödvändiga förrättningar (läs: begravningar), kommer medlemstappet obönhörligt att fortsätta. Det blir mycket få medlemmar som får tillfälle att träffa och lära känna präster, diakoner med flera inom församling och pastorat. Prästen hinner i bästa fall vara med en stund på kaffet efter gudstjänsten eller förrättningen innan hen måste skynda vidare till nästa församling.

Andra organisationer, företag eller föreningar, brukar försöka att analysera vad man gör för fel när man inte når de målgrupper och de resultat man önskar nå. Det är kanske nån av de cirka 400 som finns på det centrala kansliet i Uppsala som grunnar på detta. Om inte är det dags att börja med denna analys.

Några idéer vi diskuterat: Satsa i första hand på de unga och de äldre. Försök att pröva nya grepp i konfirmandarbetet. Det finns ju församlingar som fortfarande lyckas locka många unga till konfirmation. Och ordna olika aktiviteter för de äldre. Gärna dagtid. Alla pensionärer vill inte vara med i PRO. I våra glesbygder är det så att PRO lyckas värva många nya medlemmar.

Dessutom: Kyrkan måste vara med och synas i olika lokala sammanhang. Det kan vara marknader, varumässor, lokala
/regionala idrottstävlingar med mera. Men då behövs det lokala medel, som räcker till lite sponsring här och var.

Ove Jacobsson
medlem i Åsarne församling