Rätt att hänga upp Helanders porträtt

Bo Herou Onslunda
På 50-talet avsattes biskop Dick Helander. Biskop Johan Dahlman visar hans barnbarn Bertil Helander porträttet som har målats. Foto: Mikael M Johansson

All heder åt biskop Johan Dalman som står över olika divergerande åsikter och låter den valde och tillträdde biskopens porträtt hänga bland sina likar.

Det krävs mod och reflektion att låta måla porträtt av ­Strängnäs avsatte biskop Dick ­Helander och låta sätta upp det bland porträttsamlingen av Strängnäs ­tidigare biskopar.

Hanteringen av biskop Helander tillhör inte Svenska kyrkans stoltaste ögonblick. Samtidigt är det ett tragiskt ärende som nu tagits fram ur glömskan i samband med avkragningen av biskopen i Visby stift.

Uppmärksamheten från pressen har, enligt min mening, inte präglats av kunskap om gällande rättsordning. Vare sig gällande biskop Helander eller Visby stifts biskop. Tyvärr ser vi prov på en av svenskarnas ­favoritsporter – kvälja dom.

Dick Helander fälldes och ­avsattes i en brottmålsprocess för att ha skrivit anonyma brev med ärekränkande innehåll. En process som helt sköttes av civila domstolar. Avsättningen som biskop innebar också att Helander miste pensions­förmåner.

Under denna tid var Yngve Brilioth ärkebiskop. I mono­grafierna över Brilioth, skrivna av Maria Eckerdal, visas Brilioths omtanke om Helanders ekonomi. Tydligen hade ärkebiskopen inga dubier i skuldfrågan. Fast mer försökte han få Helander att avgå frivilligt.

Högsta domstolen beviljade Helander resning 1961. Avsättnings­domen upphävdes av Svea hovrätt tre år senare och ärekränkningsdomen omvandlades till måttliga dags­böter. Men den ­stora förändringen var att Helander, som då uppnått pensions­åldern, fick tillbaka pensions­förmånerna.

Jämförelsen mellan Helanderaffären och avkragningen av biskopen i Visby stift haltar alltså ordentligt. Avkragningen av biskopen i Visby stift är en helt inomkyrklig process.

Men åter till inledningen – all heder åt biskop Johan Dalman som står över olika divergerande åsikter och låter den valde och tillträdde biskopens porträtt hänga bland sina likar.

Bo Herou
Onslunda