Samverkan behövs för att vi ska bli bättre

Anton V Härder, Marie Johansson (S)

Vi måste våga lyfta blicken och tänka större

Replik på Magnus Hedin i Kyrkans Tidning den 9 mars 2022.

Bäste Magnus, det är nog bra att vi inte blandar för många ­saker och försöker dra slutsatser som inte har bäring på vartannat. Hur kan du vara så tvärsäker på att färre konfirmander och färre dop har med sammanläggningar att göra? Vi bör nog ha i minnet att vi haft en pandemi under några års tid, vilket medfört stora utmaningar för församlingarna, inte minst i arbetet med konfirmationer och dop.

Du påstår att Socialdemokraterna har ”en tilltro att desto större enheterna blir, ju bättre är det”. Det är ett helt ogrundat ­påstående. Vår uppfattning är att behovet av sammanläggningar styrs av de krassa ekonomiska förutsättningarna för de små församlingarna och förmodligen är nödvändiga för att kunna upprätthålla någon verksamhet överhuvudtaget. Det finns ju inte ens alltid en gudstjänstfirande församling.

Visst kan det finnas utmaningar och svårigheter att hantera när sammanläggningar görs, och det är något som alla inblandade i en församling eller pastorat har ansvar för.

I Växjö stiftsstyrelse har ingen reserverat sig när sammanläggningsförslag varit uppe, inte ens din egen nomineringsgrupp Borgerligt alternativ. Som vi ser det är det stiftets uppgift att hjälpa till och stödja ett förändringsarbete som långsiktigt är nödvändigt för att upprätthålla verksamhet. Vi anser att vi som kristna har ett ansvar att se till att Guds ord predikas och förkunnas. Eller tycker du att vi ska lämna dessa församlingar åt sitt öde?

Du föreslår att det ska göras analyser. Vi tycker inte att sammanläggningar blir annorlunda eller bättre för att det läggs tid och pengar på att göra analyser av dem. Det som behövs för att en sammanläggning ska bli lyckad är god styrning och ledning.

Vi måste våga lyfta blicken och tänka större. I ett sammanläggningsarbete är det viktigt att församling och stift tillsammans diskuterar hur man kan arbeta för att bibehålla och öka verksamheten. Varje sammanläggning är unik och behöver utgå från sin egen verklighet och verksamhet.

Som socialdemokrater värnar vi närhetsprincipen, varje församlings unika möjlighet att själv forma sin verksamhet, men vi inser också att samverkan ­behövs för att vi gemensamt ska bli bättre. Gör inte Borgerligt alternativ det?

Anton V Härder (S)
förste vice ordförande i stiftsstyrelsen Växjö stift och ledamot i kyrkomötet
Marie Johansson (S)
ordförande i stiftsfullmäktige Växjö stift och ledamot i kyrkomötet