Tilliten för Ibn Rushd är förbrukad

Sameh Egyptson Teol.dr. i interreligiösa relationer

Sameh Egyptson. Foto: Johan Nilsson/TT

Ibn Rushd borde fråga sig varför det ånyo uppstår ”brister” när man i flera år har lovat att åtgärda sina antidemokratiska värderingar.

REPLIK

Studieförbundet Ibn Rushds chef, Anna Vaara skriver 2024-08-14 en replik på min debattartikel. Vaara skriver att jag sprider lögner om IR; utan att hon lämnar ett enda exempel. I sin replik upprepar hon återigen mantrat att IR ”tar ansvar för de brister som förekommer”. Hon borde fråga sig varför det ånyo uppstår ”brister” när man i flera år har lovat att åtgärda sina antidemokratiska värderingar.

Svaret på denna fråga är att IR talar med kluven tunga för att dölja studieförbundets islamistiska värdegrund. Den kände imamen Saeed Azam i Malmö medgav 2023-02-13 i Sydsvenskan, att Islamiska Förbundet i Sverige (IFiS) är Muslimska brödraskapets (MB):s nationella gren, vilket de i decennier förnekat. IFiS är grundaren till studieförbundet enligt IR:s kontextuella stadga. Alla framträdande aktörer i båda förbunden (IR-IFiS) har yttrat sig i svenska och arabiska media, att de uppfattar Yusuf Al-Qaradawi, den andlige  ledaren för MB som sin förebild, mentor eller ”påve”. Det råder idag konsensus hos internationella forskare att Al- Qaraawis samhällets utopi står i konflikt med västvärldens demokrati. Al-Qaradawi uppmuntrar därför sina anhängare att ljuga när det är nödvändigt ”för att nå goda mål”.

Enligt de konstitutionella stadgarna grundade Chakib Benmakhlouf både IR och IFiS, samt dessutom skolkoncernen Sveriges Islamiska Skolor, SIS. I IFiS:s arabiska tidning, Rabita skriver Benmakhlouf att i förbundets skolor presenteras evolutionsteorin ”för att bevisa teorins felaktigheter”. SIS:s värdegrund avslöjades efterhand och SIS:s skolor stängdes den ena efter den andra. IR:s antidemokratiska värdegrund hittar man i studiematerial, hos gästföreläsare och i portalen Islamguiden, som IR tilldelade sitt årliga hederspris 2009. Med andra ord, MB-IR-strategin består av ett budskap till de egna och ett annat till myndighetern

Folkbildningsrådets utredare Erik Amnå fastslår 2019 att IR har grundläggande idémässiga svagheter och ”Ibn Rushds politisk-teologiska förankring med ideologisk anknytning till Muslimska Brödraskapet utmanar realismen i den ekumeniska visionen”. För att rätta till brister som påvisats kom IR 2020 med en  åtgärdsplan. Men det visar sig idag att ingenting har åtgärdats. Regioner och kommuner reagerar nu när all tillit är förbrukad och stoppar bidragsutbetalningarna.

IR:s kopplingar till MB är omöjliga att bryta. Idag har IFiS kontroll över IR tillsammans med hela sitt övriga nätverk. IR:s nya ordföranden har en framträdande position inom MB och dess europeiska nätverk. MB är terrorstämplat i många länder. Men här i Sverige finansierar och legitimerar Svenska kyrkan MB:s verksamhet genom dialogprojekten. Hur länge ska detta få fortsätta?

Sameh Egyptson
Teol.dr. i interreligiösa relationer

Jag vet inte så mycket om IR men jag har 0 förtroende för Egyptson.
SvK bör avsluta all dialog med dessa företrädare, och staten bör dra in alla bidrag.
Tack Sameh Egyptson för din grundliga genomgång om bakgrund och kopplingar angående IR