Var är det glada­ budskapet?

komminister i Asarum-Ringamåla ­församling Pauline Färdow Kazen

Novembermorgon, jag kommer in till pastorsexpeditionen och möts av rubrikerna ”Färre begravningar i Svenska kyrkans regi”, ”Visbybiskop anmäld till ansvarsnämnden”, ”Svårt för kyrkan att nå dem med störst behov”, ”Nej till solpaneler i Alsens kyrka” och så vidare, listan kan göras lång. Var är det glada budskapet i Kyrkans Tidning?

Som kristna har vi ett uppdrag som gäller än i dag. Att sprida de goda nyheterna om Jesus Kristus, frälsaren som kommer till oss med befrielse, fortfarande år 2021. När mörka nyhetsrapporteringarna duggar tätare än höstskurarna behöver vi ta detta uppdrag om att sprida hopp och glädje på allvar. Vad sänder vi ut för bild av att vara kristna i Kyrkans Tidning? Är det bara svårmod att vara kyrka i dag?

Det är min övertygelse att kyrkan vilar på det glada budskapet: att när vi ser mörker och omöjliga problem så ser Gud en korg i vassen, fem bröd och två fiskar och oändliga möjligheter. När Gud ser svenska kyrkans 1 316 församlingar, förtroendevalda, anställda och ideella så ser Gud oändliga möjligheter och potential. ”Att vara kyrka är en styrka” har blivit lite av Svenska kyrkans hjälporganisation Acts slogan, något vi i resten av kyrkan skulle ta över.

Kanske är det då någon av er som läser detta som tänker, men gör det bättre själv då! Att skriva en svenskkyrklig tidning, är det verkligen en enkel uppgift? Det har ni full rätt att tänka. Jag vill därför ta detta tillfälle i akt att bryta traditionen av klagorop och erbjuda några uppiggande idéer på vad Kyrkans Tidnings kan inkludera för artiklar om det glada budskapet:

”Svenska kyrkan lutar åt att nå en rekordsiffra under kyrkovalsåret 2021”, hittills i år har Svenska kyrkan fått 7 247 nya medlemmar. ”Rekordmånga bokar nu dop i kyrkan”, allt fler familjer väljer dop i kyrkan när pandemin minskar. ”Den gröna omställningen går fortare i landets kyrkor”, allt fler församlingar och stift miljödiplomeras. ”Asarum-Ringamåla spelar in en modern julfilm”, en julfilm som fått föreningar, klubbar och många olika organisationer att gå samman i byn för att fira julens glada budskap.

Visst finns det lidande, ångest och mörker i världen och i vårt inre men det är ändock vårt uppdrag, i alla våra kyrkliga kanaler, att inte glömma bort att också fira vår gemensamma tro på att kärleken övervinner mörkret och att ljuset segrar till slut. Sannerligen, säger Jesus, så blir det ”… större glädje i himlen över en enda syndare som omvänder sig än över nittionio rättfärdiga…”.

Pauline Färdow Kazen
komminister i Asarum-Ringamåla ­församling

Svar direkt:

En gråmulen novembermorgon, som den Pauline Färdow Kazen beskriver, är vi alla i behov av ljusglimtar. Och den som söker ska finna – även i Kyrkans Tidning.

Den aktuella dagen hade vi ett stort nyhetsreportage om Svenska kyrkans arbete för att ge ungdomar en meningsfull fritid i en av våra utsatta förorter. Under rubriken ”Svårt att nå dem med störst behov” finns en av intervjuerna på just det temat, full av engagemang.

Alsens församling har visserligen fått nej på en ansökan, men artikeln berättar att församlingen nu tittar på ”nya och bättre” sätt att använda solenergi.  På nyhetsplats samma dag kan man också läsa om  framgångsrika praktikåret Ung resurs.

Nyhetsmedia få ofta kritik för att det är ”för mycket elände” och för lite positiva nyheter. Men alla redaktioner är medvetna om vikten av inte enbart fokusera på problem, utan också bjuda på lösningar och goda nyheter.

Kyrkans Tidning har en hel innehållsavdelning dedikerad till goda exempel och inspiration under vinjetten Församlingsliv. Vi har en kultur- och teologiavdelning med regelbunden medverkan av några av landets bästa skribenter. På kyrkanstidning.se lanserade vi i dagarna en utbildningssatning för förtroendevalda. KT:s ”En svenskyrklig klassiker” blir 2022 ett roligt och praktiskt verktyg för församlingsbor som närmare vill lära känna sin kyrka.

Flera av Pauline Färdow Kazens önskerubriker ovan kan man hitta i Kyrkans Tidning. Vi rapporterar återkommande om smarta och lyckade klimatsatsningar och har även skrivit om ruschen till dopfuntarna när pandemin släppte greppet tillfälligt. Asarum-Ringamålas julfilm låter förresten som ett riktigt roligt initiativ.

Visst ser det ibland mörkt ut i nyhetsflödet. Och det måste det också få göra. En tidning vars uppdrag det är att oberoende nyhetsbevaka Svenska kyrkan kan inte blunda för stora utmaningar, kriser eller konflikter. Då gör vi inte vårt jobb.

God jul och gott nytt år!

Inger Wallin
chefredaktör