Vem ska lära unga om demokrati om inte de vuxna?

Clara Olsson, Noa Edwardsson, Danielle Djupedal Larsson, Amanda Gidlöf, Hök Erik Widenfalk, Tilda Ljungberg, Albin Vidmark, Oscar Harrysson, Gustav Spång och Carolina Holm-Nordin Svenska kyrkans unga

Foto: Privat och Johan Nilsson/TT

Svenska kyrkans unga har tidigare riktat sina utbildningar i demokratins hantverk till unga. Numera har vårt arbete en annan målgrupp.

Jonas Lindberg sätter fingret på något viktigt i sina reflektioner över brist på kunskap i församlingarnas beslutande organ. Däremot måste frågan oundvikligen belysas ur det kanske mest avgörande perspektivet – är det brist på demokratiskt kompetenta förtroendevalda eller brist på fungerande kunskapsöverföring i demokratins hantverk?

I Svenska kyrkans unga är vi väl vana att möta underskottet på kompetens i demokratins hantverk i församlingar. Då inte primärt bland församlingens förtroendevalda, utan bland de som arbetar med kyrkans framtida ledare: barn och unga. 

Trots att det finns lysande exempel på medarbetare i kyrkan – anställda och ideella – som stöttar och utbildar barn och unga i alla åldrar att ta ansvar – finns det lika många barn och unga som inte får något stöd överhuvudtaget.

Varje vecka samtalar vi med och försöker guida församlingsanställda som inte vågar arbeta med demokrati och inflytande i verksamheten, för att man inte vet hur det fungerar. Kunskapen om att ta beslut på demokratisk väg, hålla ett möte eller vad innebörden av ett förtroendeuppdrag är finns inte. En okunskap medför en ovilja att ta första steget mot att arbeta med demokratisk organisering, där unga får vara medskapare av kyrkan. Det oroar oss, för både kyrkans och samhällets skull.

Vad händer när de som ska finnas som ett stöd för de unga inte heller vet hur de ska göra? Vad blir konsekvenserna när det bildas ett kunskapsvakuum i det demokratiska hantverket? Kanske är det just i detta vakuum som auktoritära krafter kan slå rot.

För en långsiktigt hållbar kyrka behövs alltså inte bara förtroendevalda som har med sig en viss grundkompetens i demokratisk organisering. Det är dessutom oumbärligt att samtliga medarbetare i kyrkan bär på kompetensen, från församlingsanställda till ideella. För om det inte finns någon som kan fostra nästa generations ledare i demokratins grundprinciper – vad blir det då av den?

Svenska kyrkans unga har tidigare riktat sina utbildningar i demokratins hantverk till unga. Numera har vårt arbete en annan målgrupp – nämligen vuxna och anställda. För vad händer med kyrkan när ingen förstår den demokratiska grund den vilar på?


Clara Olsson, förbundsordförande Svenska kyrkans unga
Noa Edwardsson, vice förbundsordförande Svenska kyrkans unga
Danielle Djupedal Larsson, distriktsordförande i Svenska kyrkans unga i Stockholms stift
Amanda Gidlöf, vice ordförande i Svenska kyrkans unga i Stockholms stift
Hök Erik Widenfalk, distriktsordförande i Svenska kyrkans unga i Västerås stift
Tilda Ljungberg, vice distriktsordförande Svenska kyrkans unga i Göteborgs distrikt
Albin Vidmark, distriktsordförande Svenska kyrkans unga i Luleås stift
Oscar Harrysson, distriktsordförande i Svenska kyrkans unga i Strängnäs Distrikt
Gustav Spång, distriktsordförande i Svenska kyrkans unga i Växjö stift
Carolina Holm-Nordin, distriktsordförande i Svenska kyrkans unga i Härnösands stift

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Prenumerera på Nyhetsbrev

1 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Karin Janfalk, Öppen kyrka - en kyrka för alla
Ja det är inget annat än ansvarslöst att som kyrkliga medarbetare inte ta ansvar för att fostra in barn och unga i demokrati och kunskap om sin egen rätt till medbestämmande. Och se det som en självklarhet att församlingen ansluter sitt barn- och ungdomsarbete till Svenska kyrkans egen barn- och ungdomsrörelse - Svenska Kyrkans Unga.