Vi är tacksamma att vi också kan bidra

Tomas Rosenlundh Styrelseordförande, Kyrkans SOS

Tack Bris, Jourhavande präst, Mind och Suicide zero för en viktig och bra artikel i Kyrkans Tidning nummer 29/30 under rubriken ”Ett samtal kan skapa en avgörande skillnad”. Även vi på Kyrkans SOS ser ett fortsatt ökat tryck på våra stödlinjer via telefon och webb i fråga om psykisk ohälsa.

Stiftelsen Kyrkans SOS är en av fristående organisation som står nära Svenska kyrkan. Arbetet drivs i enlighet med Svenska kyrkans tro och är förankrat i kyrkans diakonala uppdrag.

Kyrkans SOS startade i Göteborg för 50 år sedan och har fortfarande sitt huvudsäte här. Härifrån svarar utvalda och utbildade volontärer i vår allmänna samtalsjour, de besvarar runt 20 000 telefonsamtal och 3 000 webb-brev per år från hela landet. I höst påbörjar vi även en etablering för intresserade volontärer i Stockholmsregionen och söker just nu samarbete med en eller flera församlingar i Stockholm.

Med medel från Folkhälsomyndigheten öppnade vi hösten 2020 dessutom en egen kanal för unga mellan 12 och 25 år, Nätvandrarchatten. Kyrkans nätvandrare är anställda inom Svenska kyrkan som arbetar med unga till vardags och som avsätter en del av sin arbetstid till att vara en trygg vuxen på nätet för de ungas skull. Allt i samverkan med församlingar i Svenska kyrkan över hela landet. Vi bidrar med utbildning, handledning, teknik och organisation och församlingen med medarbetarens arbetstid.

I år har vi även fått särskilda medel från Folkhälsomyndigheten, för ett pilotprojekt vi kallat Regnbågslinjen. Vi tror att det finns ett behov av en specifik hbtqi-linje riktad till hbtqi-personer och deras närstående och andra nära berörda, bemannad av hbtqi-personer. Ett viktigt uppdrag eftersom dessa frågor har sin berättigade plats i samhället. Hatet mot grupperna är inte förbi och tittar vi ut över Europa kan vi konstatera att det på flera håll finns en stor beröringsskräck gällande hbtqi-personer.

Vi är tacksamma för att vi kan bidra på vårt sätt och vi är ytterst tacksamma för alla de volontärer och medarbetare/församlingar inom Svenska kyrkan som ger av sin tid för att möta människor där de är och den ensamhet många bär på. Att vi delar denna uppgift med Bris, Jourhavande präst, Mind och Suicide zero gör inte saken sämre.

Tomas Rosenlundh
Styrelseordförande, Kyrkans SOS