Alternativ för Sverige gör inte ”gemensam sak” med apartheid

Gustav Kasselstrand, Axel  W Karlsson 
Foto: Mikael M Johansson

Vår patriotism innebär att vi önskar detsamma som vi tror att Gud vill: att alla folk skall få trygga och väl fungerande länder. Gustav Kasselstrand, partiordförande AFS, och Axel W Karlsson, präst och kyrkomötesledamot AFS, svarar Caroline Kyhlbäck. 

I KT 48/2021 vänder Caroline Kyhlbäck några av de vanligaste argumenten och fördomarna mot Alternativ för Sverige (AFS) och begreppet etnisk rättvisa. Tvärtemot Kyhlbäcks påstående gör vi inte “gemensam sak” med apartheid genom att citera aposteln Paulus tal på Areopagen i Aten: “Av en enda människa har han skapat alla folk. Han har låtit dem bo över hela jordens yta, och han har fastställt bestämda tider för dem och de gränser inom vilka de skall bo.” (Apostlagärningarna 17:26) Vi ser inte detta ställe som ett “lösryckt bibelord” utan snarare som en summering av den bibliska världsbilden.

Att Skaparen har låtit folken “bo över hela jordens yta” har som förutsättning den naturliga separation mellan folken som är en följd av de många olika språkgåvorna som Gud enligt Första Moseboken 11 gett till folken.

Att Skaparen har ­“fastställt bestämda tider” för folken handlar om Guds försyn och löften om folkens räddning ur svåra tider. Vår patriotism innebär att vi önskar detsamma som vi tror att Gud vill: att alla folk skall få trygga och väl fungerande länder.

Apostlagärningarna 17:26 är således en grund för etnisk och ­nationell rättvisa för alla folk, ett ord som trängts undan i en nationsfientlig kyrklig praxis.

Självfallet bejakar vi att den gemensamma tron på Kristus överbryggar motsättningar mellan människor enligt ­Galaterbrevet 3:28, “Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.“

Men inte heller detta ord skall läsas lösryckt, som ibland sker, som ett skenbart stöd för utopiska politiska program. Beskrivningen av förhållandet inom den troende gemenskapen missbrukas i politiska avsikter. Detta ställe pläderar inte för att försöka upphäva folk­kategorier som judar, greker ­eller svenskar och deras egenart.

Dessa folkslag finns fort­farande och ska enligt Skaparens etniska rättvisa fortsätta att finnas. Galaterbrevet 3:28 säger inte heller att vi ska förneka att det finns skillnader mellan män och kvinnor eller att vi ska ­acceptera sociala orättvisor.

Kyhlbäck hänvisar till, vad vi vet, Jesu korta flyktingskap. Hans familj återvandrade från exilen till det land och folk som de älskade och där han hade sin uppgift. Jesus framstår här som ett föredöme. AFS föreslår återvandring som en lösning på de enorma problem som en ansvarslös invandringspolitik skapat och som alltför många politiker står handfallna inför. Återvandring kan bringa fred, harmoni och trygghet i vårt land där nu otrygghet och  ­destruktivitet råder.

Självfallet bejakar vi även Jesu ord i Matteusevangeliet 25 om vår plikt att hjälpa nödställda människor.

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Prenumerera på Nyhetsbrev

0 Kommentarer

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.