Vi måste våga tala om detta i Svenska kyrkan

Nathalie Olivefalk präst och kaplan i Svenska kyrkan Gävle

Bild från Gaza den 23 juli. Foto: TT

Ett vapenembargo mot Israel är ytterst nödvändigt

Apropå SD:s förslag att hålla en offentlig gudstjänst mot antisemitism i samband med kyrkomötets öppnande skriver Sverigedemokraterna i sin motion: ”Det är hög tid att manifestera för Israel och det judiska folkets rätt till sitt land som de erkänts för internationellt och som dessutom har stöd i Bibeln”

Att en gudstjänst hålls mot antisemitism är inte fel i sig, men det vi nu ser hända i Gaza är inget annat än rasism mot det palestinska folket.

ICJ, Internationella domstolen i Haag, har fastslagit Israels ockupation av Palestina som olaglig, och det är de sionistiska argumenten som SD framhåller som ligger till grund för det pågående folkmordet av det palestinska folket. Judar världen över protesterar fredligt mot Israels attacker och fördrivning av det palestinska folket och vad Svenska kyrkan borde göra är att offentligt lämna in och kräva ett vapenembargo mot Israel.

Israels armé har dödat mer än 40 000 palestinier och ett smärtsamt stort antal av dessa offer är barn. Det palestinska folket förvägras sjukvård och livsmedel att kunna överleva på. Områden har sönderbombats och kommer ta åratal att återbygga.

1967 tog Israel över Västbanken, Gazaremsan och Östra Jerusalem. Detta är områden som tillhör det historiska Palestina. Den här ockupationen av Israel pågår ännu och ICJ har uppmanat andra stater att inte erkänna Israels olagliga bosättningar. Den uppmaningen behöver Sveriges regering och Svenska kyrkan hörsamma och följa.

Vi måste våga tala om detta i Svenska kyrkan och ta ställning för fred. Ett vapenembargo mot Israel är ytterst nödvändigt. Palestinier fördrivs med tvång från sina hem.

Varje dag dör människor i kriget i Gaza och en minnesgudstjänst för alla krigets offer är en viktig handling för fred. Sedan den 7 oktober då Hamas brutalt kidnappade och mördande mer än 1200 judar har Israel bedrivit ett besinningslöst raskrig mot det civila palestinska folket.

Det behöver Svenska kyrkan erkänna och markera mot.

Nathalie Olivefalk
präst och kaplan i Svenska kyrkan Gävle

Rättegång
Netanjau måste gripas och ställas inför domstol för de krigsbrott han begått mot Gazas befolkning. Vår tids motsvarighet till rättegångarna efter andra världskriget.