Predikan till kameran en chans att göra dig av med präströsten

För många händer något med rösten när predikstolen byts mot en kamera, säger röstpedagogen Petra Valman. Foto: Mikael M Johansson

För många präster är predikan dialog och relation, säger röstpedagogen Petra Valman. När församlingens ansikten inte syns blir det svårt att göra som vanligt. Men kameran bjuder också in till att testa något nytt.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Taggar:

Predikan
För många händer något med rösten när predikstolen byts mot en kamera, säger röstpedagogen Petra Valman. Foto: Mikael M Johansson

Petra Valman är operasångerska, röstpedagog och logoped. Hon föreläser och coachar bland annat präster, men även lärare och jurister.

– Och så har jag haft en del kurser för kyrkvärdar, i röst och framställning.

Hon menar att det ofta handlar mer om att lära nytt om just framställningen, snarare än att ställa om rösten, när en predikan flyttar från predikstolen och kyrkorummet till en kamera och sociala medier.

– För det mesta är präster bra på relationer. När de predikar är det en relation i rummet, man får med församlingen på det man säger och kan läsa reaktionerna. Många vill nog steppa upp, men måste lära sig få en relation till kameran i stället, för att nå ända fram till folk i sofforna.

Håller man sig till ljudupptagningar är inte kraven lika höga. Petra Valmans erfarenhet är att präster ofta skriver ner sin predikan, och spelar man bara in ljud fungerar det ofta bra att göra som man brukar göra. Det är när man blandar in bild som en annan framställningsteknik krävs.

– Det visuella uttrycket är det viktigaste för att något ska gå genom skärmen. Det får man till genom att se på kameran, och det gör man allra bäst om man kan så mycket som möjligt utan­till. Då kan man också variera rösten, betona olika och tänka på tempo och rytm. Och jobba med ansiktsuttryck, säga något med glimten i ögat!

Det kan också vara svårt att anpassa innehållet i predikan när prästen inte kan se vilka som deltar i gudstjänsten. Över huvud taget kan många präster som är vana att tala i gudstjänst tycka det är svårt att inte få direkt respons.

– När präster pratar och leder gudstjänst gör de det i dialog. De känner sin församling, allt de säger blir en växelverkan där de känner av sin publik. Den dynamiken är svår att få fram om man ska tala till en minimal församling eller ingen alls, säger Petra Valman.

Petra Valman är operasångerska, röstpedagog och logoped. Foto: Mårten Gudmundhs

Som lösning på det, om det annars blir för stelt, föreslår hon att man tänker nytt kring formerna för gudstjänsten. Två personer kan leda i dialog med varandra, och låta kameran – och med den de som tittar – bli en delaktig person.

Men det kan också finnas oväntade fördelar med att tala till en kamera.

– Kameran inbjuder till att motverka den där ”präströsten” som många utvecklar. Det blir lätt att man står i predikstolen och Talar Till. Det hör nästan till kulturen, men folk kan tycka att det låter som annorlunda och främmande. Talar man till en kamera i stället för 200 personer kan man hitta ett helt nytt sätt att predika.

Samtidigt som alla kan öva upp sig att ställa om från predikan inför en församling till att titta in i en kamera, är det förstås så att en del tycker det är roligare än andra med digitala gudstjänster.

– Vissa är verkligen estradörer, de är roade av det nästan teatrala i yrkesrollen. Andra är mer relationsorienterade och det kan hända att de inte går igenom rutan. Då kanske man kan våga satsa lite mer på dem som faktiskt vill synas digitalt, säger Petra Valman.

Fakta: Petra Valmans råd till dig som talar inför kameran

För rösten gäller mycket samma råd inför kameran som när du talar inför människor.

Värm upp rösten innan och jobba med artikulationer.

Glöm inte bort resten av kroppen. Rör på dig och varva igång hela dig innan du sätter igång.

Föreställ dig ansiktena på människorna du talar till, som sitter hemma och lyssnar, så blir tonen mer personlig.