Petra Valman är operasångerska, röstpedagog och logoped. Hon föreläser och coachar bland annat präster, men även lärare och jurister.
– Och så har jag haft en del kurser för kyrkvärdar, i röst och framställning.
Hon menar att det ofta handlar mer om att lära nytt om just framställningen, snarare än att ställa om rösten, när en predikan flyttar från predikstolen och kyrkorummet till en kamera och sociala medier.
– För det mesta är präster bra på relationer. När de predikar är det en relation i rummet, man får med församlingen på det man säger och kan läsa reaktionerna. Många vill nog steppa upp, men måste lära sig få en relation till kameran i stället, för att nå ända fram till folk i sofforna.
Håller man sig till ljudupptagningar är inte kraven lika höga. Petra Valmans erfarenhet är att präster ofta skriver ner sin predikan, och spelar man bara in ljud fungerar det ofta bra att göra som man brukar göra. Det är när man blandar in bild som en annan framställningsteknik krävs.
– Det visuella uttrycket är det viktigaste för att något ska gå genom skärmen. Det får man till genom att se på kameran, och det gör man allra bäst om man kan så mycket som möjligt utantill. Då kan man också variera rösten, betona olika och tänka på tempo och rytm. Och jobba med ansiktsuttryck, säga något med glimten i ögat!
Det kan också vara svårt att anpassa innehållet i predikan när prästen inte kan se vilka som deltar i gudstjänsten. Över huvud taget kan många präster som är vana att tala i gudstjänst tycka det är svårt att inte få direkt respons.
– När präster pratar och leder gudstjänst gör de det i dialog. De känner sin församling, allt de säger blir en växelverkan där de känner av sin publik. Den dynamiken är svår att få fram om man ska tala till en minimal församling eller ingen alls, säger Petra Valman.