Bjud in hemesterfirarna till kyrkan

Satsa på barnen. Genom att upptäcka saker ser man kyrkan med nya ögon och får en relation till kyrkorummet. Foto: Lars Rindeskog

Hitta smarta sätt att välkomna både församlingsbor och turister till kyrkan i sommar.
– För den som bara har någon lördag ledig kan det betyda mycket att församlingen erbjuder en familjeaktivitet eller kulturupplevelse, säger Maria Sandell på kyrkokansliet.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Satsa på barnen. Genom att upptäcka saker ser man kyrkan med nya ögon och får en relation till kyrkorummet. Foto: Lars Rindeskog

Det blir en annorlunda sommar i år också. För dem som planerar verksamheten för turister och semesterfirare finns många tips som gör arbetet enklare.

Coronaavstånd. Få regelbundna aktiviteter. Tröttkörda medarbetare. Samtidigt: Ännu en sommar då många svenskar stannar hemma och har behov av utflyktsmål på långt eller nära håll.

Mer än ett år in i pandemin och på tröskeln till semestern är det lätt att känna att både ork och idéer tryter.

– Församlingarna har jobbat hårt under omställningen. Kommunikatörerna och många andra har haft mer jobb än någonsin, säger Maria Sandell.

Hon arbetar på kyrkokansliet och är kommunikatör för Kultursatsningen 2021. Satsningen, som vänder sig till allmänheten, inleddes i fjol och har förlängts till augusti i år. Syftet är att visa den kyrkliga kulturens hela bredd. I sommar kommer man kunna ta del av livesända och inspelade konserter och få tips på vad som pågår i församlingarna.

– Vi vet att det händer massa saker runt om i kyrkorna i Sverige. Det vill vi påminna om, säger Maria Sandell.

Jag tycker att det är förmätet att uttrycka sig i fraser som ’Nu när vi inte kan resa utomlands.’ Många har inte möjlighet att göra det, oavsett om det är pandemi eller ej

Maria Sandell. Foto: Magnus Aronsson

För att underlätta församlingarnas sommarplanering har kyrkokansliet tagit fram en lathund. Den rymmer handfasta tips om aktiviteter och checklistor för hur man sprider information om det som händer.

Och jo, den innehåller ordet ”hemester”, termen som fick medialt genomslag förra sommaren och som betyder att man semestrar på hemmaplan. Den underliggande innebörden är att det är något ovanligt.

Men de som arbetar i Svenska kyrkan och som möter människor i olika livssituationer vet att hemester kan vara det man alltid varit hänvisad till – år efter år.

– Jag tycker att det är förmätet att uttrycka sig i fraser som ”Nu när vi inte kan resa utomlands”. Många har inte möjlighet att göra det, oavsett om det är pandemi eller ej.

Det kan bero på ekonomiska skäl, eller på att man kanske arbetar under sommaren, konstaterar Maria Sandell.

– För den som jobbar i juli och kanske bara har någon enstaka lördag ledig kan det betyda mycket att den egna församlingen erbjuder en familjeaktivitet eller kulturupplevelse.

Foto: Mikael M Johansson
Planera för sommarkyrkan – här är checklistan
FORTSÄTT DIGITALT

Den digitala tekniken ger goda möjligheter att presentera det kyrkliga kulturarvet. Låt en anställd eller någon annan lämplig person berätta om kyrkorummet eller den lokala historien i form av en film som läggs upp på hemsidan. Många digitala församlingsguider finns redan att ta lärdom av.

– Kanske finns det en församlingsbo som är jättekunnig om bygden och kan berätta om spännande saker som hänt i kyrkan förr i tiden, och som gärna ställer upp. Det brukar bli personligt och väldigt omtyckt.

Sätt upp en skylt i kyrkan, som hänvisar till filmlänken eller till en QR-kod där man lätt kommer åt materialet. På så sätt erbjuder man besökaren guidning även när kyrkan är obemannad. Glöm inte att påminna om coronaavstånd.

SATSA PÅ BARNEN

I Svenska kyrkans församlingar finns en rad pedagogiska initiativ med barnfokus. Det kan vara allt från anspråkslösa tipsrundor till mer genomarbetade grepp.

”Kyrkdetektiv” är en av idéerna. Den går ut på att barn får upptäcka saker i kyrkan. ”Äventyrsjakt” är en annan variant på samma tema. Växjö stift, som ifjol erbjöd ”Drakrundan”, har i år utökat satsningen. Under namnet ”Symboljakt” kan barnen leta symboler i kyrkan – duvor, änglar och andra inslag.

– Är fönstren runda eller kantiga? Syns Maria på någon bild? Vad är det för siffror på tavlan? Genom att upptäcka saker ser man kyrkan med nya ögon och får en relation till kyrkorummet.

Ge gärna barnen ett förstoringsglas. En skatt kan också ingå, eller en enkel present.

TAGGA RÄTT

Det räcker inte med att ha ett coronaanpassat utbud – publiken måste också känna till det. Webben och kalendariet är kanalen för att nå presumtiva besökare. Det gäller både Svenska kyrkans gemensamma kalender och församlingens egen.

– Den gemensamma kalendern är jätteviktig. Där kan man som besökare välja den ort som är i ens närhet och se vad som händer där, om man till exempel är på semester i en annan landsända.

Man kan också söka på specifika delar av utbudet, som ”musik” eller ”barnverksamhet”.

– Det är därför jätteviktigt att tagga på rätt sätt, med ämnesord som gör programmet synligt. Det som en församling lägger in lokalt syns i Svenska kyrkans gemensamma kalender.

GLÖM INTE KYRKGUIDEN

Två andra viktiga forum för marknadsföring är appen Kyrkguiden och sommarkyrkokartan på webben.

Lägg in informationen om öppna kyrkor och tagga platsen som sommarkyrka i platsadministrationen i Svenska kyrkans gemensamma webbverktyg. På så sätt blir de synliga i bådadera.

I platsadministrationen skriver man in basfakta om platskoordinater, café, handikappvänlig toalett med mera.

– Vi håller på och bygger om platsadministrationen, den ska bli bättre och enklare att använda. Den som reser runt i sommarsverige ska ännu lättare kunna läsa om kyrkans kulturarv och få tips via appen.

Foto: Mikael M Johansson

Fakta: Sprid över hela landet

De flesta församlingar jobbar flitigt med att berätta om verksamheten på Facebook, Twitter och Instagram.
– Jag vet att några församlingar jobbar med ”Veckans gåta” i sommar, där man kan skicka in sitt svar, och på så sätt skapa relation.

”Breda” hashtaggar gör verksamheten synlig, som #sommarkyrka eller ”hemestra”.

Tipsa gärna redaktionen på Svenska kyrkan centralt. Då kan informationen delas på instagramkontot @svenskakyrkan_delar och @kulturarvet.
– Genom vårt nationella konto kan vi visa på den fantastiska mångfalden som finns inom hela Svenska kyrkan.