Rytmiskt runt, runt i cirkel gungar kursdeltagarna framåt. Storkyrkosalen i Gamla stan är ljus och rymlig och ringen med dansare kan bli hur stor eller liten som helst. Enkla steg varierar rörelserna och med hjälp av den mjuka musiken hålls takten. Plötsligt öppnar sig cirkeln och Annika Wällstedt, sjukgymnast, dansterapeut och kursledare, håller upp sin färgglada sjal och dansar ut på upptäcktsfärd med de andra efter sig.
I pausen pustar Annafia Trollbäck, präst i Tyresö församling, ut. När Stockholms stift erbjöd fyradagarskursen var hon inte sen att tacka ja.
– Uppdelningen mellan man/intellekt och kvinna/kropp, med värderingen positiv respektive negativ, är en dikotomi som funnits under lång tid. Den har blivit en del av kyrkans syn på människan, genom historien fram till i dag. Den dikotomin ligger och skvalpar i bakgrunden hela tiden, precis som den gör i samhället i stort.
– Jag är övertygad om att den här uppdelningen och värderingen påverkar oss fortfarande. Och vad gör det synsättet, alltså den dikotomin, med mig som kvinna och präst? Hur ska jag få ihop delarna?
– För att landa i min egen kropp, fördjupa min kroppskännedom och ta med mig kroppen in i gudstjänsten vill jag pröva nya saker. Om fördjupningen kan komma via kroppskännedom kan själva gudstjänstlivet vitaliseras och inte bara handla om intellektuella resonemang. Allt handlar om möten och vi måste vara öppna för nya sätt att nå fram.
Annafia Trollbäck började efter de två första kursdagarna tidigare i år att be Vår Fader med rörelser.
– Det kändes jättefint och var okomplicerat. Det får inte kännas påklistrat, det måste vara jag. Nästa steg blir att läsa välsignelsen med rörelser. Allt börjar i den egna församlingen, var börjar jag? Vad känns rätt för mig?Att fira gudstjänst med alla sinnen öppnar möjligheterna till en djupare upplevelse.