Partnering en framgång för Färilas renovering

Under 2019 genomfördes en renovering av Färila kyrka. Ett helt nytt koppartak och byte av bärande delar i klocktornet ingick i det omfattande arbetet. Foto: Pelle Nyberg

Under 2019 genomgick Färila kyrka en omfattande exteriör renovering.

Arbetet genomfördes med partnering – en samverkansform där aktörerna arbetar tillsammans för projektets bästa i en öppen dialog och transparent arbetsmiljö.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Taggar:

Renovering Präst
Under 2019 genomfördes en renovering av Färila kyrka. Ett helt nytt koppartak och byte av bärande delar i klocktornet ingick i det omfattande arbetet. Foto: Pelle Nyberg

Projektet i Färila innefattande byte av tak och bärande delar i klocktornet, restaurering av 92 fönster samt lagning och målning av fasaden. Jan Bonander, kyrkoherde i Ljusnans pastorat, är mycket nöjd med partnering som samarbetsform.

– Vår budget var 17 miljoner kronor och räkningen slutade på 15. Inga skador på vare sig hantverkare eller kyrka. Arbetet var klart sex veckor före utsatt tid och vi fick inte en enda anmärkning vid slutbesiktningen.

Arbetet utfördes på löpande räkning men all tid och allt material redovisades noga till en nettokostnad. Utöver den betalades en provision på allt. Detta innebar att inga så kallade ÄTA, ändringar och tilläggskostnader, tillkom under arbetets gång.

– Fördelarna med partnering är många, inte enbart ekonomiska, säger Jan Bonander. Det är en samverkansform som utöver ekonomi, tid och kvalitet innehåller tydliga parametrar som tillit, hållbarhet och omsorg. Dessa mjuka värden skapar ett vinnande koncept.

– Kyrkan är en tydlig samhällsaktör och bör vara en föregångare när det handlar om att bygga goda relationer och arbeta för hållbarhet i alla led, fortsätter han.

– Vi har sett till flera olika hållbarhetsaspekter, ekonomiska, sociala och miljö. Hela projektet har dessutom varit energiförbättrande eftersom vi restaurerat fönster och bytt tak. Den största utmaningen har varit att hitta hantverkare som velat jobba i den här formen. Det är lättare att göra som man alltid gjort av gammal vana. Det gäller både för beställare och utförare och kan vara en anledning till att arbetssättet ännu inte förekommer så ofta inom kyrkan.

Cecilia Cederloo, marknadsområdeschef på Hifab och projektledare när Färila kyrka skulle restaureras, anser att partnering passar särskilt bra i kulturhistoriska miljöer där det är svårt att förutse allt som kan dyka upp.

– Partnering är ett inkluderande arbetssätt som går hand i hand med kyrkans värderingar. I startskedet lägger man ner mycket tid och planering tillsamman med alla inblandade aktörer. Det gör att man lättare kommer fram till konstruktiva lösningar och skapar ett gemensamt ansvar för projektet.