Påskens drama går från mörker till ljus

En förvandling från mörker till ljus. Påsken är ett drama i Jesus och våra liv. Illustration: Christina Andersson

Påsken är ett drama, i Jesus liv och i våra. Det säger domkyrkokaplan Lena Sjöstrand i Lund, som berättar hur kyrkan kan förvandlas för att understryka de olika kapitlen i dramat.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
En förvandling från mörker till ljus. Påsken är ett drama i Jesus och våra liv. Illustration: Christina Andersson

De heliga tre påskdagarna, som de ibland kallas, börjar i glädje på skärtorsdagen. Fasteperiodens tunga allvar och violetta liturgiska färg bryts då och övergår i en glädjens högtid. Orsaken är att Jesus den dagen instiftade nattvarden, vilket gör att skärtorsdagen räknas som en av kyrkoårets Kristusfester.

Det visas med vit liturgisk färg på altarduk och antependium och fullt antal levande ljus, sex stycken. Vita och röda blommor på altaret symboliserar nattvardens bröd och vin.

Genom att vi upplever det med våra sinnen blir det en starkare närvaro. Påskens drama äger rum här.

Skärtorsdagens evangelium berättar hur Jesus efter nattvarden går till Getsemane, där han grips. Som avslutning på gudstjänsten i Lunds domkyrka läses psaltarpsalm 22, som uttrycker förtvivlan över att Gud har övergivit människan, men också att Gud har ingripit.

Altaret dukas av: blommor, ljus och nattvardskärl bärs bort, liksom den vita altarduken. Det nakna altaret ska ge en bild av Jesus grav och att Jesus går in i utsatthet och kläs av yttre styrka.

– Vi försöker gestalta det stora dramat, från död till liv. Genom att vi upplever det med våra sinnen blir det en starkare närvaro. Påskens drama äger rum här, säger Lena Sjöstrand.

Lunds domkyrka har ett vackert förgyllt altarskåp som enligt traditionen ska hållas stängt under fastetiden. Men eftersom skåpet är skört väljer man att i stället dölja framsidan med ett stort violett tygstycke. Det bidrar ytterligare till ett dovare ljus i domkyrkan.

– Efter mässan kan man sitta en stund i tystnad och meditera i den nedsläckta kyrkan, säger Lena Sjöstrand.

Långfredagen, Jesus dödsdag, är det stilla i domkyrkan. Inga ljus brinner, orgeln är tyst. På altaret finns fem röda rosor som ska påminna om de fem sår som Jesus tillfogades på korset. Krucifixet har också fått en törnekrona.

I domkyrkan har vi rött, som också är katolsk och anglikansk tradition

Den liturgiska färgen för textilierna, som altarduk och prästens mässhake, på långfredagen är vanligtvis svart.

– Men i domkyrkan har vi rött, som också är katolsk och anglikansk tradition, säger Lena Sjöstrand. Det påminner om den utgivande kärleken, Kristi martyrskap.

I domkyrkan firas flera gudstjänster på långfredagen. Vid korsand-akten ligger krucifixet ner på mittskeppsaltaret och är täckt av en kalkduk, en bild av den svepning som täckte Jesus i graven.

Gravläggningsgudstjänsten senare på långfredagen firas i kryptan, det dolda rummet halvt under jord. Krucifixet bärs ner i kryptan, som får gestalta Kristi grav. Gudstjänsten i kryptan är stilla och meditativ. Den avslutas där, sedan låses kryptan och förblir låst under påskaftonen.

Domkyrkokaplan Lena Sjöstrand i LundFoto: Mikael M Johansson

Påskaftonen är en dag av väntan. Inga gudstjänster hålls under dagen. Men strax före midnatt firas påsknattsmässan. Den startar i kyrkorummet och gudstjänstfirarna går med rökelse tillsammans ner i kryptan. Där firas det som evangeliet proklamerar: genom död till liv. Gudstjänstfirarna möts av det tända stora påskljuset, en bild för Kristi uppståndelse.

Där läses förstås påskevangeliet om Jesus uppståndelse och ropen ljuder: Kristus är uppstånden!

Kyrkan ska gå från mörker till att stråla av ljus och vaktmästarna har prytt altaret med påskliljor och ljus

Vid påsknattsmässan knyts ofta uppståndelsen samman med dopet. I domkyrkans krypta finns naturliga källor och vid gudstjänsten hämtas vatten där som tas upp i kyrkorummet. Vattnet som symboliskt kommer från Jesus grav hälls i dopfunten och vid påsknattsmässan firas dop och doppåminnelse. Och under gudstjänsten får gudstjänstfirarna levande ljus vars eld kommer från dopljuset.

Under det att gudstjänsten pågår i kryptan har vaktmästarna fullt jobb uppe i kyrkan. När gudstjänstfirarna kommer upp i kyrkan har en duk tagits bort som tidigare täckte en ikon med en Jesusbild vid mittskeppsaltaret, och den tidigare nedsläckta kyrkan är upplyst.

– Kyrkan ska gå från mörker till att stråla av ljus och vaktmästarna har prytt altaret med påskliljor och ljus, berättar Lena Sjöstrand.

I gudstjänsten kan de leva sig in i dramat – Kristi drama från skärtorsdagen till påskdagen, och i sina egna liv, tolka sin egen passionstid, från död till liv.

Påskdagen fortsätter i firandets tecken. Prästen är klädd i vit mässhake. Altarduken är vit, som en påminnelse om att Jesus har lämnat i graven, och smyckats med sex ljus och påskliljor. Den kyrka som har ett altarskåp som har varit stängt har nu öppnat det. Det framförs extra festlig musik med orgel och kör. Gudstjänstfirarna får varsin påsklilja att ta med sig hem.

– Och vi brukar ha liturgisk dans i labyrinten utanför domkyrkan, berättar Lena Sjöstrand.

Vad hoppas du att gudstjänstdeltagarna ska få med sig från påskens gudstjänster?

– I gudstjänsten kan de leva sig in i dramat – Kristi drama från skärtorsdagen till påskdagen, och i sina egna liv, tolka sin egen passionstid, från död till liv. Vissa år är man i långfredagen hela tiden. Då får påsken bli ett tecken om hopp. Ibland lever man i påskdagen, då blir påsken en vandring och påminnelse att vi har gått från död till liv.

Fakta: De liturgiska färgerna

Fastan: Violett eller blått

Dymmelonsdagen: Som alternativ till violett kan man ha grått

Skärtorsdagen: vitt

Långfredagen: svart eller rött

Påsknatten: vitt

Påskdagen: vitt