Så får du flyt i ditt skrivande

Foto: Getty

Ta reda på hur just du arbetar bäst, hitta din ideala arbetsmiljö och avsätt rejält med tid för ditt skrivande – fast i små portioner. Och var noga med hur andra får ge respons. Inget kan döda skrivlusten som en massa tyckande, säger skrivcoachen Mikael Rosén.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Foto: Getty

Det är svårt att skriva, men alla kan bli bättre med rätt verktyg och metoder. Det säger Mikael Rosén, som arbetat med kommunikation i 25 år och bland annat skrivit läroböcker i skrivande.

– Ja, äntligen skrivs det om skrivande! Vi har någon bild av att man ska sitta svartklädd på kafé och skriva den stora generationsromanen. Men det händer en gång på hundra år.

Han betonar i stället hur viktigt det är med disciplin. Och för det krävs en arbetsmetod. När Mikael Rosén föreläser om skrivande utgår han från några olika steg: insikt, upplevelse och träning.

 

Steg 1: Insikt
Foto: Getty

Insikt handlar om att ta reda på hur just du arbetar bäst.

– Fundera uppriktigt och ärligt på hur det går till när du ska skriva. Vilken tid på dagen, var vill du sitta, hur länge orkar du och hur börjar du?

Det sista är viktigt. Den som är ovan vid att skriva kan få mycket hjälp av att sätta en rutin för hur man kommer i gång.

– Alla behöver en startteknik, en uppvärmning. Så gott som alla har en, du ska bara komma på vad din är. Det kanske är att öppna ett dokument och skriva datum högst upp. Eller skriva en rubrik. Andra kopierar något som någon annan har skrivit, och utgår från det. Så får man också göra!

Andra pratar med en kollega om det man ska skriva. Det kan hjälpa till att få struktur på tankarna.

– Det viktiga är att man startar motorn. Många som är ovana kan bli blockerade annars, säger Mikael Rosén.

 

Steg 2: Feedback
Foto: Getty

När texten kommit en bit kan det vara läge att låta en annan person läsa, men mer för att ge dig själv en paus än för att det ska börja ändras i texten.

Att i förväg bestämma hur andra ska få komma med åsikter kring texten är en arbetsmiljöfråga, menar Mikael Rosén. Han föreslår att även om fem personer läser texten, får en sammanfatta gruppens kommentarer, annars kan det bli väldigt svårt för den som ska skriva.

– Alla tror att de kan skriva, och därför är det viktigt att man sätter rutiner för arbetslaget kring vem som får tycka. Ofta skriver man ju i hela församlingens namn, och då kan det bli ännu värre med tyckandet.

Även om hela arbetslaget är avsändare, måste man ha någon som är utsedd att ha sista ordet.

 

Steg 3: Låt det ta tid
Foto: Getty

Överlag finns mycket att hämta i att se över hur man jobbar. För den som arbetar med att skriva vid sidan om andra uppdrag i verksamheten kan det vara extra viktigt att hitta rutiner som fungerar.

Då är det viktigt att förstå att det kan krävas många timmar även för en relativt kort text.

– Det är också en del av insikten, att skrivande måste få ta tid. Nästan alla jag möter tycker att de är långsamma. ”Jag vill skriva mer effektivt”, säger de, och menar snabbare. Men om 35 personer reagerar på det du skrivit, i stället för tio, då kanske det var väl investerad tid om det tog en timme längre att skriva.

En timme då och då är bättre än långa sjok av tid. Få orkar ändå vara produktiva i mer än ett par timmar.

– Då kan man lägga den timmen där det blir bra. Det blir en god vana och minskar stressen på övriga timmar under dagen.

 

Steg 4: Sökoptimera
Foto: Getty

Nästa steg, upplevelse, handlar om att se effekten av det man skriver. I dag har vi förmånen att kunna få omedelbar respons på det vi lägger ut på Facebook eller hemsidan.

– Vi ser effekten direkt, vilket gör det lätt att pröva och se hur många som nås av olika innehåll.

Att arbeta med sökordsoptimering är inte svårare än att använda de ord som människor kan tänkas söka på. Och även om många fått höra att de ska skriva kort, är det inte en absolut regel. Risken är i stället att din text blir för allmän.

– Det sitter djupt, det att man inte får skriva för långt, men skriver du för kort får du inte med alla ord som är sökbara. Tänk på vad du själv skulle söka efter, och kom ihåg att den som letar efter information gärna vill ha mycket.

Mikael Rosén jämför med den som ska köpa en lägenhet, vill man veta så mycket eller så lite som möjligt om lägenheten? På samma sätt kan den som funderar på att döpa sitt barn vara väldigt informationssökande och beredd att klicka sig vidare till texter om kyrkobokning, dopklänningar, festlokaler och psalmer. I det läget är det snarast för lite information som väcker irritation.

– Man kan skriva kort för att fånga in läsaren, men när de väl leds vidare in på hemsidan kan det vara hur mycket information som helst.

 

Steg 5: Träna!
Foto: Getty

Sista punkten, att träna, är viktig. Ingen skriver bra texter automatiskt, men å andra sidan kan alla bli bättre med lite övning.

Mikael Rosén uppmuntrar till att pröva nya grepp, speciellt på sociala medier där man snabbt kan se hur informationen tas emot.

– Testa! ”Så har vi aldrig gjort förut”, kommer någon att säga, men gör det bara. Ju mer du skriver desto bättre kommer du bli. En 70-årig författare är i princip alltid bättre än en 20-årig. Och kom ihåg vad du insett om din egen arbetsmetod. Hur jobbar du bäst? Det finns inga rätt eller fel.

Fakta: Effektivt skrivande - 9 tips

Effektivt skrivande innebär två saker, menar Mikael Rosén. Dels kommer du skriva texter som får bättre effekt, dels lär du dig gå rakt på målet och skriva snabbare. 

1 Det tar tid att skriva. För alla, även för dem som har skrivandet som yrke. Acceptera det och kom ihåg att om du får ihop en sida om dagen är det mer än de flesta.

2 Utgå från att du kan skriva max två timmar om dagen, och att du måste skriva om många gånger. Till och med de mest berömda författarna jobbar om sina texter.

3 Välj tysta miljöer, de flesta koncentrerar sig bättre där det inte pågår högljudda samtal.

4 Stör inte dig själv med mejl eller telefonsamtal.

5 Håll koncentrerade skrivpass om 30–45 minuter.

6 Ta en paus. Skriv helst inte klart en text från början till slut samma dag, sov på saken.

7 Börja inte skriv innan du bestämt målet med texten. Bestäm vad som är det viktigaste för läsaren att veta, det är din måttstock. Diskussioner om formuleringar handlar ofta om att man inte tänkt klart.

8 Läs gärna din text högt, du hör det du inte ser. Låt någon annan läsa din text. Ändra om något är otydligt.

9 Bestäm innan hur kommentarer ska samordnas om flera som ska läsa och godkänna. Inget förstör texter som allmänt tyckande från många olika håll.