Det har varit en medveten strategi att alltid finnas tillgänglig.
– Jag är inte alltid på plats, jag sitter mycket i bilen, men finns alltid på telefon. Och jag kommer till möten om någon vill det.
En gång i månaden har man personalmöte där alla får ses och komma till tals.
– Eftersom vi jobbar så mycket på olika platser är det viktigt för att saker inte ska falla emellan. När alla får prata igenom saker blir det sällan konflikter. Nu har vi så bra teknik med mejl och sms att det går jättebra att informera även på avstånd.
Birgitta Halvarsson började som komminister i församlingen 2010 och blev kyrkoherde 2012. Det arbetslag hon blev chef för var vant att ta eget initiativ.
Så har det fortsatt, även om Birgitta Halvarsson försöker ge ännu mer respons och återkoppling.
– Alla är stärkta i att lösa saker själva, men ingen jobbar isolerat, utan kan bolla saker med mig eller med någon annan. Alla ska känna att de får stöd.
Hon ser ledarskapet som en växelverkan.
– Ledarskapet är beroende av medarbetarskapet. Som ledare har jag inte alla svar, utan behöver medarbetarnas tankar. Medarbetarskapet är ju också att stötta sin ledare att bli bra. Är det för höga trösklar där emellan blir det svårt.
Som chef vill hon låta medarbetarna göra det de kan och är bra på, oavsett vad de är anställda som.
– Det är viktigt att jag kan säga ”Det här kan inte jag” och att en medarbetare vågar säga ”du, det här kan faktiskt jag.” Vi har anställda som arbetar inom räddningstjänstkåren och som kan mycket om riskhantering. De har jobbat fram beredskapsplanen, för det kan inte jag så mycket om, säger hon.
Trivsel, stolthet och ett öppet samtalsklimat i arbetslaget bidrar till den goda arbetsmiljön. Men högsta poäng i undersökningen fick Östra Älvdal för något annat.
– Det som berörde mig mest var att så många har svarat att vi jobbar för något som är större. Det var väldigt tydligt, och en dimension utöver de andra frågorna. Det finns så mycket diakoni i det svaret, så mycket teologi, säger Birgitta Halvarsson.
Hon tror att alla i arbetslaget känner att det som de gör i församlingen verkligen inte är något som alla gör.
– Kantorn kan få ett samtal om musik när någon har gått bort. Eller så träffar vaktmästaren någon på affären som behöver prata. Det ligger i hela deras livssituation att de jobbar i kyrkan.
Känner alla att jobbet är meningsfullt, följer det nästan av sig själv att organisationen blir effektiv, menar Birgitta Halvarsson.
Hon upplever att alla medarbetare tar stort ansvar för arbetstid och ekonomi.
– Vi har nått effektivitet utan att prata om det i ekonomiska termer. Men en organisation är ju aldrig bättre än de människor som är i den. Den är människorna, inte några rutor på ett papper.