Göteborgstrion Krilja bildades 2010 med ambitionen att sprida kunskap om både romsk musik och romsk kultur. På bandets självbetitlade album är det alltså inga moderna tongångar som bjuds.
Det handlar om traditionell romsk musik med bakgrund i Ryssland och Östeuropa, från 1800-talet och framåt. Trion lånar fritt från judisk klezmer, portugisisk fado och från flamenco (som indiska romer en gång i tiden lär ha fört med sig till Spanien), då gitarristen Emil Pernblad är en av landets främsta flamencogitarrister.
Men det är sångerskan Marita Johansson som är motorn i bandet. Hon är en eldsjäl och entusiast när det kommer till romsk musik, och hon talar både ryska och flera romska dialekter. Den tredje medlemmen Jonas Liljestrand, violinist och slagverkare – han spelar indisk ghatam på två av spåren, är också doktorand i musikvetenskap.
Romsk kultur
Den som bokar bandet kan välja att få med en föreläsning om romsk kultur, och det är det många som gör. På köpet får man ett häfte med en kort historia om romerna och deras musik om kan köper cd-skivan. Annars finns de på flera välkända streamingtjänster.
I häftet kan man läsa att stora klassiska kompositörer som Brahms, Liszt och Haydn alla inspirerats av romsk musik, och om hur romskättade Django Reinhardt bidragit till jazzmusiken. Det hör till den romska traditionen att ta den musik som råkar finnas till hands och göra om den till sin egen. Fiolen, och dess pauseringar, harmonier och upprepningar är att vänta i ett traditionellt romskt arrangemang.
Avskalat vemod
150 år av vemod ryms på den timslånga skivan. Dock i avskalad form, så som det blir när det framförs av en trio. Inte ens Google translate kan hjälpa mig att förstå låttitlarna men en inte alltför vågad gissning är att det är mycket olycklig kärlek och, av tonläget att döma, allmänt lidande som behandlas till ett virtuost fiolkomp.
Är det bra då? Ja, det är förstås en smaksak. Sångstilen kan man behöva vänja sig vid, men annars finns här anledningar till att både blunda och/eller stirra i fjärran och att stampa ganska engagerat med foten. Kanske rent av ta ett danssteg eller två. Och, om du har lingvistisk läggning, sjunga med i refrängerna.
En bra grundkurs
Xabarka och Paso ves, den sistnämnda ingår i ett transylvanskt medley, har viss allsångspotential. Själv tycker jag mycket om när fiolen höjer tempot, som exempelvis i den stompiga Lumba, eller den balkaninspirerade Skora dien.
För de som vill ha en grundkurs i romsk musik är Krilja väl värda att låna sitt öra till.
Fakta: Musik
Krilja
Romska sånger från Ryssland och Östeuropa
Liljans musik
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.