Vem är jag, vart är planeten på väg och vill jag leva för evigt?
De existentiella frågorna står i centrum när museet ArkDes på torsdagen öppnar sin utställning "Framtiden börjar här".
Tekniska uppfinningar och hur de påverkar mänskligheten är temat för utställningen Framtiden börjar här på museet ArkDes. Ett 80-tal designprojekt ställs ut och sorterar under rubrikerna ”Jag”, ”Samhället”, ”Planeten” och ”Livet efter”. Allt ifrån robotar för hemmet till ett kit för kryopreservering, alltså nedfrysning av död kropp i väntan på ett eventuellt framtida återuppväckande. Utställningen har producerats av Victoria & Albert Museum i London och gästar Skeppsholmen i Stockholm på initiativ av ArkDes överintendent Kieran Long.
Här finns saker att lära som man inte redan visste, till exempel att ingenjören Julian Melchiorri i kampen mot klimatförändringarna skapat ett löv av silkesprotein som både kan binda koldioxid och producera syre. Eller att det finns en babysäng som märker när barnet vaknar och skickar ut ett sövande vitt brus och en vaggande rörelse.
Läs mer
Men det mest påfallande med utställningen är alla existentiella frågor den ställer. ”Vad är det som gör oss till människor?” undrar curatorerna i anslutning till den avdelning som handlar om jaget. Kroppen kan numera designas genom övervakning, förbättring och förändring, konstaterar de. Bland det som visas upp finns ett slags muskel-korsett för äldre och en protes som gör löpare snabbare än om de sprungit på egna ben. Samt sociala uppfinningar, bland annat en sällskapsrobot som kan småprata och en virtuell popstjärna som helt skapats av sina fans och användare.
I andra änden av utställningen ställs frågor om jordklotet – "Är vår planet ett designprojekt?" – och om livet efter detta, "Vem vill leva för evigt?" Leva för evigt till exempel genom att ens medvetande laddas upp på ett USB-minne? Och därmed är vi tillbaka på ruta ett och frågan vad det är som gör oss till människor.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.