Nu finns påvens miljöencyklika på svenska

Lovad vare Du är den svenska titeln på påve Franciskus miljöencyklika "Laudato Si" som kom ut i somras.

Encyklikan fick stor uppmärksamhet världen över när den kom. Under kyrkomötet i november gav Ylva Wahlström (MPSK) förslaget att den skulle delas ut till hela kyrkomötet. Hon motionerade även att påvens miljöencyklika skulle användas som inspiration för Svenska kyrkans klimat- och miljöarbete. Båda förslagen fick då avslag.

I encyklikan ger påven generella förslag som involverar oss alla som individer men som han även hoppas ska påverka beslutsfattare.

I ett pressmeddelande från Stockholms katolska stift skriver de att encyklikan uppmanar oss att förvalta naturen och bekämpa miljöförstöringen men endast det räcker inte. Eftersom allt i världen är sammanlänkat och alla varelser har ett värde behövs en utvidgad syn på ekologi, ekonomi och utveckling.

Dokumentet är också en del av katolska kyrkans sociallära. Påve Franciskus skriver:

"Det är mitt hopp att denna encyklika, som nu utökar Kyrkans undervisning i sociallära, kan hjälpa oss att inse utmaningens kraft, omfattning och angelägenhet."

Lovad vare Du ges ut av Veritas Förlag och översättningen är gjord av Carl Otto Werkelid.

Sara From