På fredagen öppnas portarna till ett kyrkomusiksymposium i Uppsala. Under tre dagar kommer stadens kyrkor, torg och andra platser att fyllas av musik i olika former.
Symposiet öppnas med ett estradprogram som leds av Mark Levengood. Sedan följer en mängd seminarier som på olika sätt borrar i frågorna om kyrkomusiken som kulturarv, tradition och nytolkning och vem kyrkomusiken tillhör.
Lördagens seminarier lyfter frågor om allt ifrån den musikaliska forskningens roll och betydelse, den moderna gosskören till vilken betydelse Svenska kyrkan har för musiklivet i övrigt.
Det stora utbudet av gudstjänster och konserter kommer säkert att locka allmänheten. I Uppsala domkyrka kommer under fredagskvällen Johannes Skoog, konsertorganist, och producent Esbjörn Mårtensson, att kasta nytt ljus på orgeln med hjälp av ljusdesign och kamerateknik. Det bjuds på ett musikaliskt ljusfenomen där ljud-och ljusvågor samspelar i färgsprakande kombinationer.
Under lördagen kommer hundratals körsångare, tillsammans med Uppsalaborna, att göra en allsångskonsert på Stora torget då man kommer att ösa ur den kyrkliga sångskatten. Allsångskonserten inleds med en procession där 200 gosskörsångare går längs Svartbäcksgatan för att sedan ansluta till övriga sångare på torget. Där inleds allsången med Halleluja-kören ur Händels Messias.
Cameron Carpenter är den mest spektakuläre gästen under symposiet. Han beskrivs som en rockstjärna bakom orgeln men har både Bachs och César Francks samlade orgelverk på sin repertoar.
Cameron har låtit bygga en egen gigantisk digital orgel som han redan 2014 tog med sig på en omfattande turné i USA och Europa. Denna orgel med sitt 52-kanalssystem, fulladdat med ljudvågor hämtade från hans favoritorglar världen över, spelar han på i konserten som ges under lördagskvällen i Uppsala Konsert & Kongress.
Symposiet avslutas med en festhögmässa i Uppsala domkyrka på söndag då ärkebiskop Antje Jackelén leder gudstjänsten.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.