Spel. Vad händer med ett samhälle när en sekt sätter sina klor i det? Det undersöker spelskaparna Ubisoft Montreal i nya "Far cry 5", där undergångskulten Project at Eden's Gate spårar ur.
– Det är väldigt realistiskt, säger sektexperten Rick Alan Ross, som tagits in som konsult för att göra spelets inramning trovärdig.
"Ingen tog de här grupperna på allvar", säger en man i prästkrage i inledningen av "Far cry 5". Platsen är amerikanska delstaten Montana, där sektledaren Joseph Seed ska gripas. Hans församling har långsamt stärkt sitt grepp om det fiktiva samhället Hope, och det planerade gripandet av ledaren får sekten att spåra ur.
Rick Alan Ross, författare, sektforskare och avprogrammerare, som togs in som experthjälp, säger att en sekt ofta går under radarn när den etableras.
– Många av sakerna i spelet kan verka konstiga, men är egentligen ganska konservativa, för i de destruktiva sekternas värd överträffar verkligheten ofta dikten, säger han.
Att en sekt tar över en stad hände exempelvis i Oregon på 1980-talet, när omkring 7 000 personer i Oshorörelsen köpte en ranch och flyttade dit, och med sin egen "fredsstyrka" försökte kontrollera den närliggande staden.
– Den attackerade folket i staden i en bioterrorattack, den första i amerikansk historia, när de spred salmonella via restauranger och hundratals insjuknade, säger Rick Alan Ross.
Spelets Project at Eden's Gate och ledaren Joseph Seed har inspirerats av verkliga personer och sekter.
– Det finns bitar av Charles Manson, Jim Jones, David Koresh och Paul Schäfer i rollfiguren Joseph Seed och i den destruktiva sekten, säger Ross.
Spelets exekutive producent och regissör Dan Hay säger att Joseph Seed, som av sina anhängare kallas "Fadern", verkligen tror att världen är på väg att gå under och att han måste rädda så många som möjligt innan.
– Jag var själv rädd för Sovjet under kalla kriget, och känslan av maktlöshet, att titta upp och inse att allt kan försvinna med ett knapptryck. Nyligen började jag känna det igen. Och det finns tillfällen då mänskligheten är vid randen av sin undergång. Vi tog den ängslan och frustrationen och satte in den i "Fadern", säger han.
Men en enskild person gör ingen sekt, och "Far cry 5" innehåller spelseriens hittills största ensemble. Joseph Seeds syskon kontrollerar varsin del av den öppna spelvärlden. Det blev enligt Hay naturligt att bygga upp ett karaktärsgalleri som kretsar kring en familj, dels för att det är naturligt för sektledaren att vända sig till de närmaste när han börjar bygga sin kult, dels för att det ger en möjlighet att gräva i rollfigurernas gemensamma förflutna.
I en sekt finns — likt viken organisation som helst — olika arbetsuppgifter.
- Att vi gav syskonen mandat och roller att fylla gjorde dem till mer trovärdiga personer. I stället för att de bara väntar på att bekämpa dig så gör de faktiskt saker. De har personligheter och erfarenheter. Och när du hamnar i vägen för dem så inskränker du dem, och då blir deras reaktion mer trovärdig, förklarar Hay.
Att teamet valde att ta in experter förklarar Dan Hays med att det som spelare blir mer intressant om det känns realistiskt — även om spelet kryllar av overkliga och överdrivna inslag.
– Du får ett slags erkännande av spelaren, vare sig de inser det eller inte, att världen känns verklig. Det gör att de saker som är fantasifulla upplevas som än mer fantastiska. Då har du möjligheten att överraska eller skapa riktiga känslor, säger Dan Hay.
Gustav Sjöholm/TT
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.