Mordet är tragiskt men se upp med att kalla det symboliskt

Fanny Willman ledarskribent

Polisarbete i Södertälje efter att en man i 40-årsåldern sköts i en lägenhet sent igår kväll. Foto: Jonas Ekströmer, Mikael M Johansson

Salwan Momika kommer att hyllas som martyr.

När SVT-programmet Uppdrag granskning intervjuar Salwan Momika i avsnittet Koranbrännarna i september 2023 berättar han att mordhot är en del av hans vardag: 

”Varje dag får jag över 150 samtal”. 

En del ska ha hotat med att skära av honom huvudet, andra med att skada hans barn. 

Det här har inte stoppat Salwan Momika. Så sent som igår, timmar innan han blir skjuten i sin lägenhet i Södertälje, säger han så här i ett videoklipp på sin Tiktok-kanal till sina drygt 164 000 följare:

”Många frågar mig om jag ångrar vad jag har gjort efter alla uppoffringar och förföljelser av Sveriges regering. Svaret är helt enkelt nej, jag är stolt över mig själv och vad jag gjorde. Jag tror att varje människa måste vara redo att dö som ett offer för sina ord och principer.”

Salwan Momika har använt sociala medier för att hetsa upp sina följare. Genom att sprida anti-islamska budskap och sända videomaterial på sina koranbränningar i realtid har han kunnat försörja sig på sin aktivism. 

Till SVT säger Momika för ett år sedan att han får 300 till 400 dollar per dag genom appen Tiktok. Stämmer siffran innebär det en bruttolön på över 115 000 kronor per månad. Momikas fans har alltså varit många, lojala och gladeligen hejat på den orädda provokatören när han eldat upp Koranen utanför moskéer och ambassader. 

Salwan Momika var kristen assyrier och har enligt egen utsago förklarat krig mot islam. Till skillnad från den kanske mer namnkunniga koranbrännaren Rasmus Paludan har Momika vuxit upp i ett land där han utsatts för förföljelse på grund av sin kristna tro.

Genom koranbränningar har han utmanat yttrandefrihetens gränser, och stod åtalad för hets mot folkgrupp i fyra fall. Domen skulle ha avkunnats under torsdag förmiddag. Eftersom en avliden person inte kan dömas har tingsrätten skjutit upp rättsprocessen. Det är en principiellt viktig dom, eftersom den säger något om vad som är legitima uttryck för regimkritik och religionskritik i en liberal demokrati som tillskriver yttrandefriheten ett närmast oinskränkbart värde.

Koranbrännarkompisen Salwan Najem, som också är åtalad för hets mot folkgrupp i samma fall som Momika, twittrade "Jag är nästa" kort efter att mordet blev känt. Ett mänskligt uttryck för rädsla, tillika ett första led i att tillskriva Momika martyrrollen i sin dödsruna. Det passar koranbrännarnas narrativ att betrakta mordet som en hämnd. Det kan mycket väl ha varit gärningsmannens motiv. Men det betyder oavsett inte att gärningsmannen går att betrakta som en projektion av en stor, arg, muslimsk befolkning i blodtörstande uppror. 

Att döda en människa är värre än att hata en religion. Om mordet nu används som argument för att koranbränningar ytterligare ska inskränkas tar de som vill påverka lagstiftningen våldsmakarnas sida. Hetslagstiftningen ska prövas för sig. Mordet ska utredas för sig. Oavsett vilka intressen som ligger bakom mordet på Salwan Momika. Tillräckligt många kommer ändå utläsa ett martyrskap ur berättelsen om hans liv och död på bekostnad av en sanningsenlig bild av de flesta, fredliga muslimer.

”Hej då, hjälte!”, skriver följare i kommentarsfälten på Salwan Momikas ännu inte nedlagda Tiktok-konto.

Det verkar som att de är för upptagna med att hylla hans gärning för att sörja hans död. 

Prenumerera på Nyhetsbrev