– Religionen har fått en ny synlighet i samhället i dag, men samtidigt har det saknats en översikt. Det finns även en osäkerhet kring vad religionerna egentligen betyder i samhället: Vad bidrar de med?
Den frågan inleder Erika Willander, forskare i sociologi vid Uppsala universitet, sin presentation av rapporten ”Sveriges religiösa landskap – samhörighet, tillhörighet och mångfald under 2000-talet” vid ett seminarium på Medelhavsmuseet i Stockholm.
Willanders rapport har gjorts på uppdrag av Myndigheten för stöd till trossamfund, tidigare SST, och dess syfte är, som namnet antyder, att kartlägga svenskarnas religiösa identiteter och praktiker.
Hon har bland annat sammanställt statistik från SOM-institutet som redogör för gudstro, bön och gudstjänstfirande hos svenskkyrkliga, kyrkliga minoriteter (till exempel frikyrkliga eller katoliker), muslimer, samt de med annan, eller ingen, religion.
I rapporten framgår bland annat att knappt varannan svenskkyrklig tror på Gud, hos minoritetskristna och muslimer är siffran 90 procent. Men när det kommer till att fira gudstjänst hamnar grupperna muslimer och svenskkyrkliga på samma nivå: ungefär 65 procent har inte besökt kyrkans eller moskéns gudstjänst under det senaste året. Muslimer är däremot flitigare bedjare: drygt varannan muslim ber varje vecka samtidigt som över 60 procent av de svenskkyrkliga aldrig har bett under det senaste året.
– Det finns en svensk tradition av att tillhöra, men inte delta, säger Erika Willander och pekar på staplar som visar hur utträdena ur Svenska kyrkan börjat ta fart först efter relationsförändringen kyrka-stat 2000 (från 83 procent till 59), trots att det veckovisa gudstjänstdeltagandet legat på mellan 5 och 10 procent under större delen av 1900-talet.
Det finns även en osäkerhet kring vad religionerna egentligen betyder i samhället: Vad bidrar de med?
Rapporten visar också att kristna (svenskkyrkliga och minoritetskristna) säger sig ha hög tilltro till sina medmänniskor: Runt sex av tio anser att det stämmer in på dem. I gruppen muslimer är motsvarande siffra tre av tio.
Men med vilka är det som majoritetsgruppen känner samhörighet? Med vilka är vi ett ”vi”?