– Det är ju en viktig fråga för mänskligheten och i kyrkan, och i teologin har alla frågor som är viktiga en hemvist. Vi ser en genomgripande utveckling som kan gå snabbt och som kommer att påverka vår syn på arbete, på integritet, relationer, säger ärkebiskop Antje Jackelén som deltog i ett seminarium om etik och artificiell intelligens, AI, anordnat av teknikjätten Google, under Almedalsveckan.
Självkörande taxibilar, lastbilar, bussar och tunnelbanetåg väntas bli verklighet ganska snart. Men även andra arbetens innehåll kommer att påverkas. Delar av juristernas, ekonomernas och sjukvårdens kommer att förändras. Många jobb kommer att försvinna.
– Utvecklingen väcker etiska frågor. Vem är ansvarig om en självkörande bil krockar? Om den självkörande bilen hamnar i en situation där den måste välja mellan att köra på en äldre man och en yngre kvinna med barn, hur ska den vara programmerad att välja? Sådant kräver etiska övervägande och beslut.
En annan fråga handlar om arbetstillfällena. De teknikoptimistiska säger att nya jobb kommer att skapas när andra försvinner.
– Men får de grupper som blir arbetslösa de nya arbetena? Och kommer de nya jobben samtidigt som de gamla försvinner? Hamnar stora grupper utanför arbetsmarknaden kan det skapa social oro. Det inser bolagen som driver utvecklingen, och seminarier om etik behövs definitivt.
Ett ytterligare problem är att 80 procent av dem som arbetar med AI är män, de flesta vita. Det kan skapa problem för kvinnor och personer som inte är vita eftersom omedvetna eller medvetna fördomar kan byggas in i systemen.
– Det krävs en grundläggande eftertänksamhet från början och ett brett samtal. Etiken är som jästen, den måste in från början.
Denna eftertänksamhet försöker hon få med i arbetet i regeringens kommitté för teknologisk innovation och etik, Komet, där hon är en av ledamöterna.
– Vi ska ge regeringen råd kring policy- och lagstiftningsarbetet kring AI, hur man kan reglera och vad som behöver tänkas på. Jag bidrar med teologiska, etiska och filosofiska perspektiv utifrån tanken att alla människor är skapade till Guds avbild och med att peka på civilsamhällets betydelse.
Ärkebiskop Antje Jackelén varnar dels för en allt för stor teknikoptimism, men också för en vilja att reglera som kommer ur en brist på förståelse för den artificiella intelligensen.
– Det kan leda till att man lagstiftar om det lilla man förstår, medan det stora lämnas där hän för att man inte begriper det. Det är det etiska problem som Jesus talade om: att sila mygg och svälja kameler
I grunden är hon och kristendomen teknikvänlig, säger Antje Jackelén.
– Blinda som ser och lama går är tecken på Guds rike. Att ta bort lidande och underlätta återspeglar Guds vilja med mänskligheten. Samtidigt i ett liv utanför paradiset kan det gott tänkta bli ont. Vi måste vara framsynta och fråga vem tjänar på detta och vem betalar för det, på kort och lång sikt, och hur påverkar det de små, barnen och människor i utsatthet.
Vad händer om jag inte får något jobb för att en dator kan göra det bättre? Vad är mitt värde då?
-Vår uppgift som människa är inte begränsad till ett förvärvsarbete. Jobbet behöver inte med nödvändighet vara en så central del av vår identitet som den är i dag. Om samhället utvecklas mot en större hållbarhet ekologiskt, socialt, andligt och existentiellt så behöver det inte vara ett sämre liv, förutsatt att de som inte har arbete inte ställs utan levebröd. Mindre arbete, mindre materialism – det behöver inte vara av ondo.