Åsa Steholt Vernerson ny koncernchef för Berling Media

Åsa Steholt Vernerson blir i höst koncernchef för Berling Media. Som vd för Gleerups har hon skapat stor framgång med digitala satsningar utan att tappa fokus på de tryckta läromedlen. - Berling Media har mycket goda förutsättningar att utvecklas, säger hon.

I morse när Åsa Steholt Vernerson tog tåget upp från Helsingborg misstänkte hon att hon skulle bli erbjuden jobbet som koncernchef i Berling Media. En rekryteringsprocess som löpt över åtta veckor hade nått sitt slut och hon fick frågan om hon ville ta över den 1 september när Henriette Zeuchner kliver av koncernchefsjobbet.

– Det känns fantastiskt roligt, säger hon. Tidigt hörde styrelsen av sig om jag var intresserad och jag rannsakade mig själv och landade i att jag tyckte det skulle vara mycket spännande och utmanande. Sedan följde en lång process med en rekryteringsfirma som så att säga godkänt mig utifrån ett externt perspektiv.

Vad ska du göra som koncernchef?

– Jag tänker inte vända upp och ned på allting utan fortsätta jobba utifrån förutsättningarna vi har just nu och de är väldigt goda. Vi har långsiktiga ägare och inte minst oerhört kompetenta och engagerade medarbetare.

Nu när bolagen går så pass bra i koncernen, som hon uttrycker det, uppskattas hennes arbetstid som koncernchef till omkring 25 procent. Övriga 75 procent kan hon fortsätta ägna sig åt vd-skapet i Gleerups. Vem som ska bli vd i Verbum efter Henriette Zeuchner är ännu inte klart.

Sedan 2012 är hon också ordförande i branschorganisationen Svenska Läromedel.

Vilka är dina styrkor som blivande koncernchef?

– Jag har kort startsträcka eftersom jag känner de olika bolagen väl. Minst känner jag Verbum som jag ska ägna tid åt att lära känna. Jag arbetade fem år på Sydsvenskan där jag var marknads- och upplagechef och där jag var ansvarig för privatannonser, så tidningsbranschen står mig nära. Även om det är länge sedan är jag väl medveten om vilka utmaningar branschen står inför.

Åsa Steholt Vernerson är 54 år, bor i centrala Helsingborg nära fotbollsstadion. Tidigare, när dottern 21-åriga Fanny bodde hemma, red mor och dotter men nu har hästintresset ersatts mer och mer av trädgårdsskötsel. Maken Bengt jobbar på Höganäs, också med ekonomi, och det blir en hel del jobbprat hemma vid köksbordet.

Hon föddes i Malmö, men flyttade tidigt till Olofström i Blekinge. Juridik och ekonomi studerade hon i Lund och det första jobbet efter examen var på Findus i Bjuv.

– Om universitetet lärde mig det teoretiska, lärde Findus mig allt praktiskt kring marknadsarbete. Lättrörliga konsumtionsvaror, som barnmat som jag ägnade mig åt, var en bra skola och handlade om allt från produktutveckling till marknadsundersökningar.

Åsa Steholt Vernerson tror på korsbefruktning mellan bolag och avdelningar.

– Självklart ska man ha sina roller klara för sig, men att lära av varandra är förutsättningen för att tänka nytt och komma vidare. Just att ligga steget före i alla våra branscher är det som jag tycker är det viktigaste, att inte tappa tempo. Vi ska bygga på det som är bra, och i Berling Media är det så mycket som är väldigt bra.

I en kommentar till utnämningen säger Berling Medias styrelseordförande Dan Lannerö:

– Åsa Steholt Vernerson har skapat mycket goda resultat inom Gleerups under elva år. Hon får nu leda fortsatt utveckling av hela Berlingkoncernen, inte minst vad gäller digitala framtidssatsningar, säger Dan Lannerö.

– Som vd för dotterbolaget Gleerups Utbildning AB har Åsa Steholt Vernerson tagit bolaget till en mycket stark position på läromedelsmarknaden inte minst avseende digitala läromedel där företaget ligger i framkant.

Fakta: Berling Media AB

Koncernen består av de tre bolagen Gleerups Utbildning AB, Gothia Fortbildning AB och Verbum AB. Utöver detta ingår även moderbolaget Berling Media AB med koncerngemensamma funktioner.

Taggar:

Kyrkans Tidning
0 Kommentarer

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.