Borås nya kyrkomusiker lyfter teologin med populärmusik

Samuel Björkman Norling varvar jobbet som kyrkomusiker i Caroli församling i Borås med arbete på sin masteruppsats vid Musikhögskolan i Göteborg. Foto: David Ottvall  
 

Populärmusik till vigslar, begravningar och dop ska inte behöva framföras från inspelningar. Samuel Björkman Norling vill att Svenska kyrkan ska bli bättre på poplåtar på orgel.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Samuel Björkman Norling varvar jobbet som kyrkomusiker i Caroli församling i Borås med arbete på sin masteruppsats vid Musikhögskolan i Göteborg. Foto: David Ottvall  
 

Samuel Björkman Norling är ny kyrkomusiker i Borås pastorat. Han är uppvuxen i Svenljunga och har just börjat som organist i Caroli församling. Men vid orgeln har han suttit längre än så.

– Det började väl när jag som åtta-nioåring fick nycklarna till kyrkan. Sedan började jag vikariera som 15-åring. 

Vid sidan av jobbet som kyrkomusiker arbetar Samuel Björkman Norling på en masteruppsats. Ämnet för den är populärmusik på orgel. 

– Det finns två sidor av det. Det ena är att det skett en väldig förskjutning i vad folk önskar till dop och vigslar. Man vill ofta att inspelad musik ska framföras, men jag skulle vilja att vi kunde erbjuda alternativ live, av god musikalisk klass. Det finns en närvaro i levande musik som inte riktigt kan ersättas med en inspelning. 

Men Samuel Björkman Norling har också funderat på andra områden där populärmusik skulle kunna vara ett alternativ. 

– Det skulle kunna ge en helhet i gudstjänsten, om man till exempel låter postludiet hänga ihop med ordets förkunnelse. Och där skulle jag vilja kunna erbjuda musik som folk lyssnar på till vardags. 

Risken är att kyrkobesökarna inte ser den kopplingen om musiken är mer okänd. 

En central del i mitt uppdrag som kyrkomusiker är att det som förkunnas med ord och genom musiken hänger ihop

– Om man varit på gudstjänst och sedan får höra en Bach-koral som postludium – hur många vet då vilken psalm det är det handlar om? 

I sin uppsats har han funderat över vilka sådana låtar skulle kunna vara. 

– Till exempel skulle Jan Johansens Se på mig kunna spelas en söndag när evangelietexten handlat om hur Jesus stillar stormen, säger han.

Det handlar inte om att klassisk musik ska försvinna från kyrkan, utan om att möta önskemål som människor kan relatera till.  

– Om jag blir bättre på att framföra den musiken på orgel, då har vi vunnit något. Mycket handlar om hur musiken anpassas till sammanhanget. En central del i mitt uppdrag som kyrkomusiker är att det som förkunnas med ord och genom musiken hänger ihop. Musiken kan förmedla samma sak, fast på ett annat sätt.