I vanliga fall har Jourhavande präst, som nås via larmnumret 112, samtalstid mellan klockan 21 och 06. Nu, efter de utökade tiderna, kliver de jourhavande prästerna på passen redan klockan 17 och lämnar klockan 08.
– Församlingarna har öppet under dagtid och då finns präster och diakoner i tjänst. Många församlingar ställer om till att möta människor på andra sätt än de vanliga och finns bland annat tillgängliga för telefonsamtal, säger Nina Sagovinter, nationell samordnare för jourhavande präst.
– Vi brukar inte berätta hur många som är knutna till funktionen, men vi har rekryterat och förstärkt så att linjen inte ska bli överbelastad.
Även chatt-funktionen har förstärkts. Tidigare bemannades jourhavande präst chatten söndag till och med torsdag klockan 20 till midnatt, men nu besvaras chatt-kontakt även på fredagar och lördagar. Enligt Nina Sagovinter ser man också där en ”rejäl ökning” men den kraftigaste ökningen finns på telefon.
– Det har hittills varit ganska lätt att komma fram, men de gånger då väntetiden blir för lång kan vi hänvisa till att man kan skriva av sig i ett digitalt brev som besvaras inom ett dygn.
Enligt Nina Sagovinter handlar av många samtalen om oron för coronaviruset och dess konsekvenser, utan att hon vill gå in närmare på vilka ämnen som tas upp.
– Samtalen rör oron för sig själv och sina nära, för jobbet, för ekonomin. Den allmänna oron i samhället ligger under allting, och det kan få oss människor att känna större oro. Ofta pratar den som ringer om andra saker, men den här situationen har triggat i gång en större ångest och oro.
Planen är att jourhavande präst kommer att ha den utökade bemanningen under en månad, en period som kan komma att förlängas. Enligt Nina Sagovinter ses läget över varje vecka.