Cristina Grenholm: Byggnader kan bli resurser

”Strategisk planering hör ihop med församlingsinstruktionen och där har församlingar många gånger gjort det grundläggande inför arbetet med lokalförsörjningsplanen”, säger Cristina Gren

”Det är stiften som bäst känner de lokala förutsättningarna och möjligheterna. Men självklart är vi på kyrkokansliet öppna för att hjälpa till, om vi skulle få ett sådant uppdrag av kyrkomötet.”

Kyrkosekreterare Cristina Grenholm är ordförande för styrgruppen för lokalförsörjningsplaneringsprojektet på kyrkokansliet. I utredningen som låg till grund för arbetet bistod hon med teologisk kompetens till gruppen som har ekonomi, juridik och kulturarvsfrågor på sitt bord.

I arbetet med lokalförsörjningsplaner efterlyser domprost Marika Markovits strategisk hjälp när församlingarna planerar för alternativ till försäljning av fastigheter.

– I dag är det stiften som har uppdraget att stötta församlingarna i arbetet med lokalförsörjningsplanerna, utifrån sitt främjandeuppdrag, säger Cristina Grenholm. Men självklart kan vi bistå om vi skulle få ett uppdrag.

Cristina Grenholm betonar att de hus som säljs i dag inte kommer att komma tillbaka till kyrkan och att samverkan med det omgivande samhället är helt nödvändig för utvecklingen av verksamheten.

Det låter som om dina tankar är i linje med Marika Markovits?

– Absolut finns mycket att hämta i hennes resonemang. Lokalförsörjningsplanens tanke är inte att församlingen ska fastna i att räkna kvadratmeteryta utan se möjligheter till utveckling av hur man arbetar med den grundläggande uppgiften. Hur kan byggnader bli resurser och tillgångar i församlingens uppdrag som är relevant i vår tid?

– Jag tänker exempelvis på ett samtal med representanter från Skara stift som lyft fram kyrkor i landsbygdsförsamlingar som samlingsplatser. Där är inte uppdraget så tydligt avgränsat mellan kyrkligt och ”annat” utan kyrkan är en naturlig del av bygdens liv.

Cristina Grenholm säger att kyrkobyggnader även kan användas mer multifunktionellt, men också att fastigheter kan ses utifrån andra perspektiv – som det diakonala.

– När församlingar tänker strategiskt kommer man till en punkt då man måste fråga sig om man har rätt kompetens eller hur den ska byggas. Om kyrkan ska driva exempelvis social housing är det något nytt som ska skötas professionellt.