När ett yngre kollektivt ”vi” beskär andra, äldre grenar alltför hänsynslöst så missar vi det faktum att de är trädets aorta. För sent inser vi att vi sågat av grenen som vi sitter på.
Att döpas är alltså att dö från ett alltför snävt samtidsperspektiv och ett alldeles för snävt jagperspektiv. Det är att frambära sin självtillräcklighet som ett offer. Det är att avstå från att ansa andra, men visa sig själv villig att ansas när en gren i ens liv ger dålig frukt.
Det är att bli kvar i honom, att göra sig nåbar för hans livgivande omlopp, för att inte vissna i ensamhet.
Vi lever i ett samhälle där alla fostras till enskilda entreprenörer – och där kyrkan i många fall framstår som ett företag där det viktigaste är marknadsföringen.
Vi behöver tänka på ett annat sätt. Kyrkan är inte en logga, en byggnad eller en policy. Kyrkan är en såväl stolt som ödmjuk organism där olika gåvor kan skördas och delas i enkelhet och förundran.
Alla är inte Bach, da Vinci eller Hammarskjöld – men också de är grenar på trädet. Kan vi glädjas åt det? Uppskatta församlingens gåvor som – de facto – våra egna?
Att döpas är att låta den enskilda kroppen inlemmas i en större kropp som samtidigt åldras och föryngras. Det är väl som med celler? Kroppens celler förnyas i olika takt över tid. På sju år brukar man säga att kroppens beståndsdelar har bytts ut, ändå är identiteten densamma.
Så är det också med Kristi kropp, vars cykler mäts i generationer, medan Kristi arvsmassa består.
Vi är inte en simpel och avskild del. Helheten – Kristus – finns som en kod i oss.
Rebecca Klitgaard Nelsson
präst i Leksands pastorat