Immanuel. Det är vad Matteus, efter skrifterna, kallar Jesus i evangeliets början. Gud med oss. Efter att i tjugoåtta kapitel ha berättat om Guds uppenbarelse i honom avslutas boken med samma tema: Jag är med er alla dagar till tidens slut.
Med dessa ord är allt – som kan sägas – sagt.
Orden minner om de som Herren riktar till Mose när han tvivlar på sin förmåga att befria sitt folk från slaveriet. Jag skall själv vara med dig.
Mose sänds från en brinnande buske. Varför? Det finns många svar, ett är detta: kom ihåg vad Herren sade till Adam i begynnelsen. Förbannad skall marken vara för din skull. Med möda skall du hämta din näring från den så länge du lever, törne och tistel skall den ge dig.
Törnet är besvärande, törnet är fallet. Men mitt i vår besvärliga mänsklighet uppenbarar sig Herrens ängel. Inkarnationen, därmed treenigheten, anas.
Det är på Heliga trefaldighets dag som missionen uppmärksammas eftersom frälsningsverket har fullbordats. Påsken har ägt rum, så även himmelsfärden och Andens utgjutelse. På söndag firar vi den treenighet som är verksam i våra liv, och som sänder oss ut att i vår tur verka.
Missionsbefallningen tar sin början med Jesu ord:
Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden.
Några av er såg kanske den scen i tv-serien Game of Thrones där den aspirerande drottningen Daenerys friköper en armé av slavar med hjälp av sitt barn: en drake. Hon ger draken åt slavdrivaren och får armén i utbyte. Men draken, som inte kan ägas, vänder sig mot slavdrivaren med sin eld. Daenerys ger slavarna frihet, och de frigivna slavarna väljer henne som sin ledare.
Det är en ganska bra beskrivning av den klassiska försoningsläran. Daenerys är Fadern som utger draken, Sonen, till slavdrivaren, Satan – för att friköpa oss från slaveriet under döden. Men dödsriket kan inte behålla Guds egen son, som dödar synden med Andens eld och uppstår i all makt. Han har kallat oss att följa honom, och vi har valt honom till ledare.