Att lyckas med sin kommunikation är i dag i fokus för nästan alla organisationer och företag. Det är svårt att finna några exakta siffror på hur många fler kommunikatörer det blivit i samhället, men intresseföreningen Sveriges kommunikatörer har i dag 5 450 medlemmar, jämfört med 800 år 1980.
Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation vid Lunds universitet, uppskattar att det finns omkring 20 000 personer som arbetar som kommunikatör eller med motsvarande uppgifter i Sverige i dag.
Han menar att det finns flera orsaker till denna utveckling. I samhället har det blivit ett ökat fokus på förtroende, varumärke och tillit; immateriella värden som kommunikatörer i bästa fall är duktiga på att vårda.
– Det är också ett ökat informationsflöde. Digitaliseringen gör att det behövs fler för att hantera informationsflödet, säger han.
Om kommunikatörer ges utrymme kan de också bidra med omvärldsanalys, stöd och råd till ledningen i en organisation.
– Det finns en stor potential i kommunikatörernas arbete som ofta är outnyttjad. Däremot säger vi forskare inte att allt blir jättebra bara för att man anställer tusen kommunikatörer, säger han.
Kritiker ifrågasätter kommunikationsavdelning
Men det är inte en utveckling som applåderas av alla. Kritikerna menar att antalet kommunikatörer i kommuner och högskolor vuxit över alla gränser, och att behovet av professionella kommunikatörer är överskattat. Liknande tongångar kan höras i Svenska kyrkan, inte minst kan kritiker ifrågasätta varför Svenska kyrkan på nationell nivå har byggt upp en så stor kommunikationsavdelning.
Jesper Falkheimer menar att kritiken ibland är orättvis, och att inget talar för att just kommunikatörer skulle göra ett sämre arbete än andra. Kommunikatör är ett kvinnodominerat yrke, och han tror det kan bidra till att kritiken blir så hård.
– Jag tror också att väldigt många tycker att de själva kan kommunikation, man ser det inte som en specialistkunskap. Men alla är inte skickliga på kommunikation, säger han.
För fyra år sedan, efter ett uppmärksammat inlägg om Jesusbarnet som ”hen” av Svenska kyrkan i Västerås, efterfrågade Kyrkans Tidnings ledarsida ett större teologiskt djup i kyrkans kommunikation. Många kommunikatörer reagerade på texten.
– Den var medvetet provokativ, säger Jonas Eek, Kyrkans Tidnings opinionschef.
– Men jag reagerar alltid starkt när jag uppfattar att kyrkans egen kommunikation skymmer ärendet. I stället för att nå ut med julens budskap om en Gud som kommer nära, fick vi en animerad diskussion om Jesus könsidentitet.