Stiftsgårdar tror på ljusare framtid

Åkersberg. Det har varit full fart sedan i somras, berättar stiftsgårdschef Pelle Sundelin. Foto: Marcus Gustafsson

Hur är läget på er stiftsgård nu? Hur ser ni tillbaka på tiden under pandemin? Här svarar medlemmarna i Stiftsgårdsföreningen. 

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Taggar:

Stiftsgårdar
Åkersberg. Det har varit full fart sedan i somras, berättar stiftsgårdschef Pelle Sundelin. Foto: Marcus Gustafsson

Stiftsgårdschef Pelle Sundelin, Åkersberg och Södra Hoka, Lunds stift:

– Sedan den 1 juni är all personal uppe på sin tjänstgöringsgrad. Sommaren var lyckad med hemester, framför allt på Åkersberg. Konfirmandgrupperna är tillbaka på Södra Hoka från mitten av september, även de blekingska konferenserna har återvänt. Julborden börjar bokas på ordentligt, det ser bra ut.

– Konferenserna på Åkersberg har tagit ordentlig fart. Oktober är i princip fullbelagt, vi har till och med varit tvungna att tacka nej till konferenser. November, januari och februari ser bra ut. Jag kallar detta för ketchupeffekten, svårt att sia om hur länge den kommer att pågå. Vi har varit tvungna att ta in mer personal.

– Andrum spa går som tåget, helgerna är fullbokade. Efterfrågan på behandlingar, massage, yoga och meditation har ökat. Vi har anställt fler terapeuter och likviditeten är god.

Undersvik. Foto: Marcus Gustafsson

Undersvik, Uppsala stift:

Stängde i juli i fjol. Pandemin minskade beläggningen på gården drastiskt och ett omfattande utvecklingsprojekt tidigarelades. Behovet av renovering var dock betydligt större än befarat. Projektet skulle ursprungligen kosta 30 miljoner, men risken finns för en dubbelt så stor kostnad.

Stiftsfullmäktige beslutar om gårdens framtid i november.

Tallnäs. Foto: Frida Ireklint

Föreståndare Jenny Johansson, Tallnäs, Växjö:

– Vi hade verksamheten helt stängd från januari till och med april i år och öppnade den 1 maj. Det har varit en hel del mindre bokningar under sommaren, men nu ser vi klart att bokningarna ökar i och med de släppta restriktionerna. Folk vågar komma, och man vågar boka för större grupper. Nu känns det som att framtiden ser ljus ut.”

Gransnäs. Foto: Privat

Lägergårdschef Tobias Enell, Gransnäs ungdomsgård, Linköpings stift:

– Nivåerna nu ser väldigt bra ut, bokningarna började trilla in i augusti. Nästa sommar är vi fullbokade. Jag är anställd av stiftet för att hitta nya vägar framåt för stiftsgården. Samverkan med folkhögskolor, Vårdnäs och Pilgrimscentrum kommer förhoppningsvis att utökas för att vi ska komplettera varandra på bästa sätt.

Lilleskog. Foto: Linda Franzén

Helena Högström, själavårdsinstitutet Lilleskog, Skara stift:

– Vi höll stängt för den mera öppna verksamheten och för större grupper under pandemin, men Lilleskog är ett själavårdsinstitut och vi har erbjudit samtal och handledning som vanligt. En del av personalen har varit korttidspermitterad och vi har fått omställningsstöd. Nu är bokningsläget för hösten gott och vi är glada att verksamheten åter kunnat öppna.

Finnåker. Foto: Maria Schönqvist

Hans Degréus, stiftsgården Finnåker, Västerås stift:

– Suget efter att få komma tillsammans på läger och vid matbord är stort. Sommaren och hösten har sett bra ut bokningsmässigt och det verkar hålla i sig även nästa år. Under pandemin har personalen, på den tid de inte varit permitterade, ägnat sig åt att städa, måla och reparera så gården står väl rustad. Ekonomin är god tack vare statliga stödåtgärder och kraftfulla tillskott från ägarna. Det betyder att vi kan komma igång med de planerade och nödvändiga investeringarna som fick ställas in då pandemin kom.”

Stjärnholm. Foto: Marcus Gustafsson

Stiftsgårdschef Anders Burman, Stjärnholm och kursgården Solliden, Strängnäs stift:

– Den 1 juni öppnade vi med personal och konfirmanderna började komma.  Vi avstod à la carte-servering till semesterfirarna eftersom det är så krävande. Det tar tid att få igång verksamheten. Vi har tappat ett par miljoner årligen. Vi försöker bygga upp teknik för hybridmöten då några är på plats och några är med på länk. Jag själv är med i stiftets ledningsgrupp, det skönt att slippa långa resor för kortare möten. Sådant kommer vi nog få se mindre av.

Stiftsgården, Skellefteå. Foto: Emma Berkman

Driftschef Maria Falck, Stiftsgården Skellefteå, Luleå stift:

– Bokningsläget ser relativt bra ut just nu. Både på hotell- och konferenssidan. Under pandemin blev ett antal medarbetare uppsagda och det gläder mig, som nytillträdd ansvarig, att vi inom kort kommer att kunna rekrytera igen. ”Försiktig optimism” skulle jag nog beskriva känsloläget som. Jag började den 1 september och jag har förstått av styrelsen och anställda att gården drabbats hårt av pandemin men att man gjort vad man har kunnat för att hitta alternativa vägar, som catering i stället för julbord, long-stay i stället för turister.

Munkviken. Foto: Privat

Ola Fahlgren, lägergården Munkviken, Luleå stift:

– Tack Gode Gud för Luleå stift, staten och församlingsstöd runt Munkviken! Så skulle jag vilja sammanfatta att vi överhuvudtaget överlevt som företag. Luleå stift för olika ekonomiska stöd, staten för korttidspermittering och församlingarna för stöd och förståelse för avbokningsavgifter. Vi har nu i höst fortfarande sviter av pandemin, vad gäller bokningar från både läger och näringsliv. Det ser lite ljusare ut till våren och nästa sommar har vi problem med att rymma alla som vill komma.

Åh stiftsgård. Foto: Sebastian Lamotte

Vd Ewa Petersson, Åh stiftsgård, Göteborgs stift:

– Våra gäster, vi som jobbar här och smittskyddsläkarna har jobbat ihop, det tycker jag är så viktigt. Vi har en stor anläggning och behöver inte trängas, detta har varit superviktigt för avstånden. Omsättningen har minskat drastiskt, men vi ger inte upp. När vi fått sena avbokningar har vi till nästan 100 procent inte tagit betalt. Det fungerar förstås inte i längden men vi försöker hitta lösningar och kommunicerar med våra gäster.

– Tiden då vi inte haft gäster har vi renoverat och byggt altaner, detta har även bidragit till att personalen har kunnat jobba kvar. Vi har dock under vissa perioder behövt permittera.